Port of Rotterdam
Datum 30-12-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Haven Rotterdam staat goed gesteld, maar groei gaat niet vanzelf
"Met het snelle herstel van de goederenoverslag, het fors winnen van
marktaandeel, én de omvangrijke investeringen in Maasvlakte 2 en het
bestaande havengebied, staat de haven van Rotterdam er goed voor. Maar
als we willen dat de mainport zijn rol blijft spelen als motor van de
nationale en Europese economie, dan moeten we komend jaar op een aantal
terreinen doorpakken. De hardware van de haven, de fysieke
infrastructuur, is niet het knelpunt. Dat is vooral techniek en dus
oplosbaar. De software, het gevoel voor urgentie en de bereidheid
vraagstukken creatief op te lossen, is de grote uitdaging", aldus Hans
Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam bij de
presentatie van de overslagcijfers 2010.
Hans Smits vergelijkt de economische groei en de flexibiliteit van
landen als China, India en Brazilië met die van Europa en constateert
dat Europa structureel achterblijft. "Landen die door industrie, export
en handel het meest verbonden zijn met de rest van de wereld, zoals
Duitsland en Nederland, doen het nog het best. We moeten versterken
waar we al goed in zijn. Voor ons betekent dat onder andere dat we de
komende jaren logistieke processen moeten optimaliseren om goederen
efficiënter en schoner te vervoeren."
"Het belang van de economie en de Rotterdamse haven zijn goed in beeld
bij het nieuwe kabinet", aldus Hans Smits. "De verwachtingen zijn hoog
gespannen en zullen komend jaar waargemaakt moeten worden." Op het
wensenlijstje van het Havenbedrijf staat een vijftal concrete punten:
* Keuze voor een tracé voor een extra tunnel onder de Nieuwe Waterweg
tegen de files op de ring rond Rotterdam, inclusief afspraken over
financiering en exploitatie. Het Havenbedrijf wil graag een
voortrekkersrol in dit project spelen om te zorgen dat de tunnel in
2018 gereed is.
* Aanpassing van wet- en regelgeving voor opslag van CO2, zodat een
grootschalige proef van start kan gaan. De komende 50 jaar blijven
we voor een belangrijk deel aangewezen op fossiele brandstoffen en
dus moet CO2 grootschalig afgevangen en opgeslagen worden.
* Aanpassing van wet- en regelgeving om sneller en net zo zorgvuldig
als nu procedures te kunnen doorlopen. Het gaat om
bestemmingsplanprocedures en koepelvergunningen in het kader van de
Wet Milieubeheer en de Natuurbeschermingswet.
* Tijdige aanleg van een derde spoor in Duitsland tussen Emmerich en
Oberhausen om te zorgen dat de Betuwelijn optimaal gebruikt kan
worden als transportader.
* Snelle bouw van een mega-windturbinepark op de zeewering van
Maasvlakte 2.
Hans Smits kondigde aan dat het Havenbedrijf in maart een `concept
Havenvisie 2030' presenteert en daarin naar de ontwikkeling van de
haven op lange termijn kijkt: "Ons verhaal zal beslist geen blauwdruk
zijn. Over dat concept willen we dan graag met alle stakeholders en
partijen een dialoog aangaan, om te komen tot een inhoudelijk goede,
flexibele visie op de gewenste ontwikkeling van de haven in zijn
omgeving."
Zie bijlage onder aan de pagina: Goederenoverslag in de haven van
Rotterdam januari - december 2009 en 2010 (voorlopig).
* Overslagcijfers 4e kwartaal 2010 (pdf)
* Presentatie goederenoverslag 2010 (ppt)
* Presentatie goederenoverslag 2010 (pdf)
* Containeroverslag in 2009 en 2010 TEU's (pdf)
Zie het origineel