Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Rover vraagt NS om ander materieel in te zetten
De SLT-sprinters moeten voorlopig worden vervangen door ander
materieel. Deze boodschap heeft Rover aan NS overgebracht. Volgens
Rover tonen de SLT-sprinters zoveel gebreken dat deze onmogelijk in een
paar weken opgelost kunnen worden. Als voorbeeld voor vervangend
materieel noemt Rover de oudere dubbeldekkers die momenteel werkloos
langs het spoor staan.
De splinternieuwe SLT-sprinters zijn massaal defect gegaan door de
sneeuwval. Hoewel deze sprinters al meer dan een jaar in Nederland
zijn, heeft NS ze niet getest op sneeuw- en vorstbestendigheid. Het is
echter niet alleen sneeuw waar deze treinen slecht op reageren: sinds
de nieuwe sprinters in gebruik zijn regent het bij Rover klachten over
te korte en vertraagde sprinters. Beide problemen worden veroorzaakt
door "kinderziektes". Rover vreest dat de gebreken nog langere tijd
zullen aanhouden.
Op dit moment wordt op stoptreintrajecten weer gereden met
dubbeldekkerstreinen van het VIRM-type. Van deze treinen is bekend dat
ze ook slecht tegen sneeuw kunnen. NS heeft het afgelopen jaar fors
geïnvesteerd om de treinen beter bestendig te maken tegen sneeuw.
Helaas is het resultaat matig gebleken: nog steeds vertonen deze
treinen veel defecten, daarnaast melden reizigers veel ongemak als
defecte verwarming en toiletten.
Er bestaat echter wel degelijk een treintype dat inmiddels bewezen
heeft goed bestendig te zijn tegen barre weersomstandigheden. Dit DDM-1
materieel staat echter werkloos aan de kant. NS heeft dit materieel van
het spoor gehaald om het door de SLT-sprinters te vervangen. Al in
september riep Rover de NS op om de DDM-dubbeldekkers weer terug op het
spoor te zetten, toen de proef "elke tien minuten een trein" in het
water dreigde te vallen door de veel problemen met de SLT-sprinters.
Volgens Rover moet nog langere tijd gewerkt worden aan het
gebruiksklaar krijgen van de nieuwe sprinters en is het geen goed idee
ze in januari weer op de rails te zetten. NS zou vervangend materieel
kunnen inhuren of hun eigen oude treinen weer in gebruik kunnen nemen,
want het is niet aan reizigers uit te leggen dat zij in overvolle
treinen vervoerd worden terwijl er degelijk materieel aan de kant
staat.
Pagina geplaatst: 24 december 2010