Rijksoverheid
Datum 24 december 2010
Vragen over eventuele Chinese staatssteun bij de verkoop van Draka
Ons kenmerk
BEB/IO / 10194162
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die zijn gesteld door het lid
Gesthuizen (SP) over eventuele Chinese staatssteun bij de verkoop van Draka.
De vragen werden mij toegestuurd op 14 december 2010 onder nummer
2010Z19399.
(w.g.) drs. M.J.M. Verhagen
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Pagina 2 van 4
Directoraat
generaal voor
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Internationaal
Ondernemen
Ons kenmerk
BEB/IO / 10194162
1
Wat is uw reactie op het artikel 'Het is Peking dat Draka koopt'?1 Deelt u de
analyse dat het bij het bod van Xinmao zou kunnen gaan om staatssteun?
2
Bent u bereid om te onderzoeken of er sprake is van staatssteun? Zo ja, hoe wilt
u dat doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord (1 en 2)
Tianjin Xinmao Science & Technology Investment Group Co. Ltd. (Xinmao) heeft
op 20 december laten weten dat het zijn voorgenomen bod op Draka doorzet.
Xinmao heeft bevestigd dat de noodzakelijke financiering voor de eventuele
overname zal worden geregeld door China Minsheng Banking. Mijn ministerie
heeft hierop contact gezocht met het Nederlandse postennetwerk in China om te
onderzoeken om wat voor een bank het hier gaat. Daaruit bleek dat China
Minsheng Banking een van de eerste banken in China is die niet in handen is van
staatsbedrijven; de aandelen van deze bank bevinden zich voor het grootste deel
in handen van partijen buiten de Chinese overheid en de bank heeft een notering
aan de aandelenbeurs van Hong Kong. China Minsheng Banking heeft, zoals alle
commerciële banken dit doen, voor het geven van een financiering een aantal
voorwaarden gesteld aan Xinmao, bijvoorbeeld het uitvoeren van een onderzoek
naar de boekhouding van Draka. Er is voor mij momenteel geen aanleiding om
aan te nemen dat het hier om meer gaat dan een commerciële afweging.
Het ministerie van EL&I heeft in de afgelopen periode over de eventuele overname
van Draka contact gehad met zowel Prysmian als Draka. Ik zal het proces van de
overname actief blijven volgen en de belangen van de Nederlandse economie, van
de Nederlandse werknemers en van de aandeelhouders scherp in het oog houden.
3
Hoe kijkt u aan tegen de verhouding tussen de omzet van Xinmao en het bod dat
dit bedrijf heeft uitgebracht op Draka?
Antwoord
Het is aan marktpartijen zelf om op basis van bedrijfseconomische overwegingen
een bod uit te brengen. De Nederlandse overheid heeft hierin geen rol
4
Wat is uw reactie op de waarschuwing van bestuursvoorzitter van Prysmian, dat
met het mogelijke vertrek van Draka, essentiële technologie verdwijnt uit
Nederland?
1 de Volkskrant, 11 december 2010
Pagina 3 van 4
Directoraat
generaal voor
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Internationaal
Ondernemen
Ons kenmerk
BEB/IO / 10194162
Antwoord
Buitenlandse investeringen hebben veel voordelen voor ons land. Een van deze
voordelen is het binnenhalen van kennis, vaardigheden en technologie. De andere
kant van deze medaille is dat door dit kanaal tussen twee landen kennis ook naar
het buitenland kan stromen. Veel fusies en overnames hebben o.a. als doel het
binnenhalen van technologische onderzoekscapaciteit. Dit is een legitieme reden:
niet alleen Chinese bedrijven doen dit, maar ondernemingen uit alle landen en dus
ook uit Nederland kopen andere bedrijven op om bepaalde kennis in huis te
krijgen. Dit hoeft zeker niet nadelig te zijn: voor bedrijven in het thuisland van het
overgenomen bedrijf is dit vaak zelfs een extra prikkel om verder te innoveren om
zo de meest geavanceerde technologie in huis te blijven houden.
5
Wat is uw reactie op de constatering in het artikel: "De Chinezen trekken de
technologie eruit en weg zijn ze. Terwijl wij heel veel barrières moeten
overwinnen om een Chinees bedrijf over te nemen"? Deelt u de visie dat geen
sprake is van een gelijk speelveld en dat er sprake is van "een ongelijke strijd"?
Antwoord
Ik herken dit beeld niet. Chinese ondernemingen laten zich in de praktijk vooral
leiden door bedrijfseconomische overwegingen.
Hetzelfde geldt voor Nederlandse bedrijven die acquisities plegen in China. Enkele
voorbeelden hiervan zijn Arcadis, AkzoNobel, DSM en Philips. Volgens cijfers van
De Nederlandsche Bank bedroeg de cumulatieve hoeveelheid buitenlandse directe
investeringen uit Nederland in China eind 2009 ruim 11,5 miljard euro. Andersom
was de cumulatieve hoeveelheid buitenlandse directe investeringen vanuit China
(inclusief Hong Kong) in Nederland eind 2009 veel kleiner: ruim 1,2 miljard euro.
Mocht onverhoopt een bedrijf uit Nederland tegen problemen aanlopen bij het
zakendoen in China, dan zal ik niet aarzelen om via economische diplomatie, waar
nodig, te interveniëren.
6
Deelt u de mening dat, gezien de recente ontwikkelingen rond bijvoorbeeld MSD
(Organon), Abbott en Draka, Nederland kritisch moet kijken naar de eigen
wetgeving wat betreft voorwaarden die worden gesteld aan buitenlandse
investeringen en overnames door buitenlandse investeerders, dit in het bijzonder
daar waar het investeringen betreft die mogelijk met overheidsgeld worden
gefinancierd alsmede daar waar overname het risico van vertrek van R&D uit
Nederland kan betekenen?
Antwoord
Met generieke en sectorspecifieke wet! en regelgeving zijn publieke belangen in
Nederland reeds voldoende gewaarborgd. Buitenlandse investeerders die naar
Nederland komen, dienen zich, net als alle andere bedrijven hier, aan de geldende
regels en wetten te houden.
Pagina 4 van 4
Directoraat
generaal voor
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Internationaal
Ondernemen
Ons kenmerk
De beste manier om buitenlandse bedrijven aan te trekken en ze in Nederland te BEB/IO / 10194162
houden, is het creëren en handhaven van een aantrekkelijk vestigingsklimaat.
Zware regelgeving draagt hier niet aan bij. Dit kabinet zal via verschillende
stappen het vestigingsklimaat versterken opdat Nederland dé plek wordt voor
ondernemers uit binnen! en buitenland om te ondernemen en te innoveren. Eén
van de routes die hierbij gevolgd zal worden, bestaat uit de vermindering van
administratieve lasten en het geven van meer ruimte aan ondernemers om te
doen waar ze goed in zijn: ondernemen.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op schriftelijke vragen van het lid Verburg
(CDA), (vraagnummer 2010Z18595) ingezonden 6 december 2010
---- --