Communicatie gemeente Breda in hoofdzaak digitaal
De gemeente Breda communiceert voortaan in hoofdzaak digitaal. Dat is
een van de uitgangspunten van het college van burgemeester en
wethouders om effectiever te communiceren.
Informatie is voor iedereen toegankelijk en eenvoudig te vinden en
gerelateerd aan een (beleids)thema. Met name dat laatste is een
belangrijk uitgangspunt voor het benaderen van gesprekspartners. Dat
gebeurt op basis van betrokkenheid bij een bepaald onderwerp of thema.
Het college bespreekt deze uitgangspunten in januari 2011 met
raadsleden en andere betrokkenen.
Het college van burgemeester en wethouders nodigt voortaan doelgroepen
en stakeholders, die betrokken zijn bij een specifiek onderwerp, uit om
te participeren of partnerschappen aan te gaan. Communicatie vindt
plaats daar waar nodig.
Op basis van de uitgangspunten houdt het college de bestaande
communicatie-instrumenten tegen het licht. Dit moet leiden tot een
nieuwe communicatieaanpak die aansluit bij de uitgangspunten van dit
stadsbestuur. De winst van het bereikte met interactieve communicatie
moet daarbij behouden blijven.
De herijking voorziet in communicatiebeleid dat anders, zakelijker,
transparanter en dienstverlenend is. Dat is de rode draad, gebaseerd op
een samenleving waarin mensen, veel meer dan vroeger, zaken zelf willen
aanpakken. Dat vraagt om een overheid die ruimte biedt aan
initiatieven. Tegelijkertijd vraagt de overheid steeds meer
zelfredzaamheid van burgers, ondernemers, instellingen en organisaties.
Daarvoor moet de overheid historisch gegroeide rollen en taken
loslaten. Dit is het uitgangspunt voor een nieuwe communicatieve
aanpak.
In april 2011 wordt het herijkte beleid aan de gemeenteraad aangeboden.
Breda, 23 december 2010
Te downloaden:
* Herijking communicatiebeleid gemeente Breda.pdf
Gemeente Breda