Geen cadeau voor NMBS Logistics
22/12/2010
Vandaag wordt in een krant verwezen naar een overdracht van activa tussen
NMBS en haar goederenfiliaal NMBS Logistics. Dit is een perfect normale
(boekhoudkundige) operatie bij de oprichting van een nieuwe
dochteronderneming. NMBS wil benadrukken dat deze operatie volledig kadert in
het door de Europese Commissie goedgekeurde reddingsplan voor de
vrachtactiviteit.
De Europese Commissie keurde op 26 mei jl. het dossier goed dat door
NMBS en de Federale Overheid werd overgemaakt. Het voorgelegde
reddingsplan bestond uit een industrieel plan met tal van operationele
en commerciële maatregelen en een financieel luik.
Het wordt door de Europese Commissie opgelegd dat alle voor de
vrachtactiviteit relevante activa naar de nieuwe dochteronderneming
worden overgeheveld.
Hieronder valt enerzijds een logische overdracht van de activa
(terreinen, gebouwen en locomotieven) die NMBS Logistics zal aanwenden
in het uitoefenen van haar activiteiten, en anderzijds een eenmalige
(one time, last time) kapitaalsinjectie. Van de door NMBS-Holding
toegezegde 135 miljoen euro zal slechts 30 miljoen euro via NMBS als
vers kapitaal worden ingebracht in NMBS Logistics. De overige 105
miljoen euro zal worden gebruikt voor een uitstapregeling en om
gedurende een overgangsperiode de loonhandicap weg te werken om
marktconform te kunnen functioneren.
Door de relatief hoge immobilisatiegraad van locomotieven waarmee het
binnenlands reizigersverkeer af te rekenen krijgt, wordt binnen NMBS
naar oplossingen gezocht. Een daarvan is dat een aantal locomotieven
dat tot NMBS Logistics zal behoren, aan correcte (markt)voorwaarden aan
NMBS wordt verhuurd. Omgekeerd zullen trouwens ook door NMBS Logistics
locomotieven gehuurd worden bij NMBS. Bovendien is deze wederzijdse
verhuring van locomotieven van tijdelijke aard, nl. tot de nieuwe
locomotieven voor het reizigersverkeer zullen opgeleverd zijn. De 120
nieuwe locomotieven T18 worden door Siemens vanaf het voorjaar van 2011
aan NMBS geleverd. De financiële impact op de binnenlandse
reizigersactiviteit van dit alles is nihil.
Er wordt, en dat wenst NMBS eens te meer te benadrukken, op geen enkele
manier met de overheidsdotatie ten bate van de publieke dienstverlening
gegoocheld.
NMBS wenst te benadrukken dat deze transfer van activa in lijn verloopt
met het dossier zoals dat in december 2009 werd ingediend bij de
Europese Commissie, en dat de Raad van Bestuur haar discussie over de
implementatie ervan verder zet op 10 januari 2011. Het filiaal NMBS
Logistics zal op 1 februari 2011 operationeel van start gaan, en
beschikt ondertussen over de daarvoor noodzakelijke certificaten en
licenties.
Marc Descheemaecker, CEO NMBS: Wie spreekt over cadeaus weet niet
waarover hij het heeft of is van slechte wil. Het betreft hier een
operatie die perfect kadert in het door de Europese Commissie
goedgekeurde plan voor NMBS Logistics. We doen dit met respect voor de
dialoog binnen de beheersorganen van ons bedrijf en zonder
boekhoudkundige scheeftrekkingen. We zullen op geen enkele manier
aanvaarden dat de openbare dienstverlening benadeeld wordt. Ik betreur
het bovendien, en keur het ten strengste af, dat iemand in dit complexe
en gevoelige dossier, bewust fractionele informatie op een foute manier
naar de media lekt. Onze prioriteit bij NMBS Logistics ligt in het
verzekeren van de werkgelegenheid voor de medewerkers en het
voortbestaan van een gezonde vrachtactiviteit.
NMBS