NMa: uitgevers houden zich aan de afspraak
21-12-2010
De Persgroep, Telegraaf Media Groep en de Nationale Regiopers Dagbladen
zijn de afspraken die zij met de NMa hebben gemaakt nagekomen. In 2007
heeft de NMa met de Persgroep, Telegraaf Media Groep en de Nationale
Regiopers Dagbladen afgesproken dat zij een complianceprogramma
invoeren. Zon programma helpt ondernemingen te voorkomen dat mensen
binnen de onderneming zich schuldig maken aan overtredingen van het
mededingingsrecht. De NMa heeft documenten hierover bekeken en
gesprekken gevoerd met de door de bedrijven speciaal hiervoor
aangestelde mensen.
In 2007 rondde de NMa een onderzoek af naar gedragingen in de
advertentiemarkt. Dit onderzoek had onvoldoende aanwijzingen opgeleverd
om voortzetting van het onderzoek te rechtvaardigen. Op verzoek van de
NMa hebben TMG, NRp en PCM, dat later is overgenomen door de Persgroep,
complianceprogrammas ingevoerd. Ten tijde van de invoering waren
complianceprogrammas een nog relatief onbekend fenomeen in het
Nederlandse bedrijfsleven. Inmiddels zien steeds meer bedrijven
complianceprogrammas als een kans om te voorkomen dat medewerkers de
wet overtreden. De NMa juicht deze ontwikkeling toe.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)