Academisch ziekenhuis Maastricht
Onderzoek naar individuele voeding
Publicatiedatum: 21-12-2010
Bron: stafdienst Communicatie
Auteur: stafdienst Communicatie
Datum: 21-12-2010
Zijn mensen in staat hun voedingspatroon te veranderen op basis van
geïndividualiseerde informatie? Zij ze meer gemotiveerd als ze een op
hun hoogsteigen genenpatroon toegesneden dieetadvies krijgen? Dat is de
vraag die beantwoord moet worden in een internationaal onderzoek,
Food4Me, waarin de vakgroep humane biologie van Nutrim/ Maastricht UMC+
een belangrijke rol gaat spelen.
De Europese Unie kent het onderzoek Food4Me negen miljoen euro subsidie
toe, waarvan een half miljoen in 'Maastricht' landt. Het onderzoek
wordt vanuit Dublin gecoördineerd, en gaat in zes Europese landen
lopen: Nederland, Engeland, Duitsland, Spanje, Griekenland en Zweden.
In totaal zullen 2500 mensen aan het onderzoek meedoen, verdeeld over
de zes partners.
Het onderzoek is compleet web-based, hetgeen betekent dat de deelnemers
gedurende het gehele traject via de digitale weg worden begeleid en
gemonitord. Zo wordt bijvoorbeeld de lichamelijke activiteit gemeten
door een accelerometer, die via de computer wordt uitgelezen en
doorgestuurd.
Getracht zal worden via een analyse van persoonlijke kenmerken van de
deelnemers, zoals het genenpatroon, maar ook zaken als
vetstofwisseling, te komen tot een op maat gesneden voedingsadvies.
Personalised nutrition, met een Engelse term.
Prof. dr. Wim Saris, die het onderzoek in Maastricht leidt, is ervan
overtuigd dat personalised nutrition een steeds grotere rol zal gaan
spelen in de medische wetenschap, net als personalised medicine
trouwens. Saris: "Er is al heel veel onderzoek gedaan naar de relatie
tussen voeding en ziektes, maar de vertaling van die kennis naar
personalised nutrition heeft nooit plaatsgevonden. Wat dat betreft is
dit onderzoek uniek in zijn soort."
Food 4Me richt zich overigens niet alleen op het analyseren van
individuele kenmerken met betrekking tot het voedingspatroon, maar
behelst ook een preventie-georiënteerd onderzoek naar
consumentengedrag. Het onderzoek, waaraan multinationals als Philips en
DSM deelnemen, gaat op 1 januari 2011 van start en zal vier jaar duren.