Ingezonden persbericht
Persbericht Rover
20 december 2010
Rover: slecht beleid zorgde voor meer sneeuwoverlast OV
Het is niet verbazend dat het openbaar vervoer tijdens hevige sneeuwval
ontregeld raakte, maar de gevolgen voor de reiziger waren minder groot
geweest als er beter beleid was gevoerd. Dat stelt reizigersvereniging
Rover. De reisinformatie was zeer slecht, treinstellen raakten te snel
defect en NS en ProRail bleven te lang volhouden dat de situatie meeviel
waardoor veel reizigers voor een onaangename verrassing kwamen te staan.
Lege informatieschermen, slecht bijgehouden of zelfs niet functionerende
websites, lege treinen waarvan niemand weet waar ze heen gaan (als ze nog
gaan rijden), medewerkers die van niets weten en reizigers met smartphones
die anderen te hulp moeten schieten: dit weekend was het zeer droevig
gesteld met de informatievoorziening binnen het openbaar vervoer. Rover kan
begrijpen dat het OV ontregeld raakte door de hevige sneeuwval maar volgens
de reizigersvereniging hebben vervoerders ook steken laten vallen, vooral
op het spoor.
"Een ramp valt niet te managen, maar de gevolgen wel. En hier schieten NS
en ProRail wederom tekort", stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. Vandaag
ondervinden reizigers vooral op het spoor nog steeds veel hinder van de
sneeuwval doordat er door veel defecte treinen met een uitgedunde
dienstregeling wordt gereden. Volgens Rover zijn er vele oudere
treinstellen die goed bestendig zijn tegen sneeuw, deze zijn echter
inmiddels vervangen door treinstellen die alles behalve "winterklaar" zijn.
Rover is zeer verbaasd dat NS beweert weinig last te hebben van al het
defecte materieel. Het is namelijk de enige reden die NS kan hebben om
vandaag volgens een nooddienstregeling te rijden. De bewerking van NS dat
vandaag de vakantiedienstregeling in zou gaan klopt niet, dit is pas over
twee dagen. Reizigers ervaren vandaag daarom overvolle treinen en het is
bovendien niet duidelijk welke treinen er nu wel en niet rijden.
Dit beeld was afgelopen weekend nog veel sterker, de reisinformatie
tijdens het verkeersinfarct was wederom zeer onder de maat. Rover vindt het
een zeer kwalijke zaak dat de website van NS vrijwel de hele vrijdag heeft
platgelegen. "Er zijn vaker problemen met de website van NS, zelfs tijdens
de noodtest op 9 oktober, NS had al lang voor een back-up systeem kunnen
zorgen", aldus Rover. Toen de website van NS op zaterdag weer online was,
kon de reisplanner bovendien foute of onvolledige informatie geven.
Veel reizigers zijn boos om de houding van NS en ProRail. In de media
hielden deze bedrijven lange tijd vol dat de toestand op het spoor wel
meeviel, waarna reizigers in de praktijk moesten ervaren dat dit niet zo
was. "Veel reizigers waren een hele dag onderweg of bereikten hun
bestemming niet", aldus Rover, "daarover hadden NS en ProRail gewoon
eerlijk moeten zijn".
Ook in het stads- en streekvervoer schoot informatievoorziening vaak
tekort waardoor het voor veel mensen niet duidelijk was wanneer er wel of
niet bussen reden. Extra verwarrend is dat iedere vervoerder voor zichzelf
uitmaakt wanneer het "onverantwoord" is om te gaan rijden. Zo hield GVB
vrijdag in Amsterdam alle bussen binnen terwijl Connexxion en Arriva in
dezelfde stad wel reden.
Ingezonden persbericht