Rijksoverheid
20 december 2010
Beantwoording vragen over de aanbesteding van politievoertuigen
Bijgaand zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Ziengs en Ten
Broeke (beiden VVD), nummer 2010Z15862 over het feit dat de Europese
aanbesteding voor politievoertuigen slechts één aanbieder kent, ingezonden 4
november 2010.
1
Bent u bekend met het bericht 'Politie wint kort geding: vrij baan Pon en BMW'
alsmede de situatie zoals deze in bijgevoegde mailwisseling is beschreven?
Antwoord
Ja.
2
Deelt u de mening dat deze aanbesteding op een dusdanige manier is geschreven
dat er slechts één leverancier aan de voorwaarden kan voldoen?
Antwoord
Aanbestedende diensten zijn zelf verantwoordelijk voor het formuleren van de
opdracht. Daarbij is het belangrijk dat zij dit op een dusdanige manier doen, dat
ondernemers een eerlijke kans maken op de opdracht. Bij deze opdracht heeft
uiteindelijk per perceel maar één bedrijf een offerte ingediend, PON voor de twee
percelen autovoertuigen en BMW voor het perceel motoren. In dergelijke gevallen
heeft de aanbestedende dienst de keuze om de opdracht te gunnen of opnieuw
aan te besteden, bijvoorbeeld in meerdere percelen. In dit geval heeft de
Voorziening tot samenwerking Politie Nederland ervoor gekozen de opdracht te
gunnen, aangezien de ingediende offertes van PON en BMW aan de gestelde eisen
voldeden en besparingen opleverden.
3
Wat is de reden dat ervoor is gekozen de aanbesteding zo te clusteren dat er
slechts één leverancier aan de voorwaarden zou kunnen voldoen? Zou het op deze
manier niet beter zijn gewoon een offerte te vragen, aangezien de concurrentie
tussen de aanbieders niet aanwezig is en er dus geen keuze tussen prijs/kwaliteit
en diensten kan worden gemaakt door de aanbestedende dienst?
Antwoord
Uit navraag bij de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland is gebleken dat
de mogelijkheid tot besparing een belangrijke beweegreden is geweest om de
aanbesteding op deze wijze vorm te geven. De voertuigen moesten kant!en!klaar
worden geleverd en de leverancier werd belast met het aanbrengen van de
noodzakelijke aanpassingen en in! en opbouw van de 'kale' voertuigen. Vooraf is
een marktverkenning gehouden, waarbij geen enkel bedrijf heeft aangegeven op
basis van deze voorwaarden niet te kunnen inschrijven. Op basis daarvan is de
Voorziening tot samenwerking Politie Nederland er vanuit gegaan dat er
voldoende concurrentie zou zijn in de markt.
4 en 5
Vindt u dit een gewenste gang van zaken? Zo nee, op welke manier bent u van
plan ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer voor zal komen? Zo ja, wat
is de reden dat er nog aanbestedingen plaatsvinden waarbij met meerdere
aanbieders wordt gewerkt? Op welke manier wilt u deze clustering in de toekomst
aanpakken?
Antwoord 4 en 5
In het Regeerakkoord is opgenomen dat cluster! en raamcontracten moeten
worden teruggedrongen. Door cluster! en raamcontracten krijgen het midden! en
kleinbedrijf en zelfstandigen zonder personeel moeilijker toegang tot
aanbestedingen. Het wetsvoorstel voor een nieuwe Aanbestedingswet bevat reeds
een aantal belangrijke elementen die de toegang van kleine ondernemers bij
aanbestedingen verbetert. Door middel van een nota van wijziging bij het
wetsvoorstel zal de toegang van kleine ondernemers verder worden verbeterd.
Het proportionaliteitsbeginsel zal zodanig worden aangepast dat het clusteren van
opdrachten hier ook onder valt.
(w.g.) drs. M.J.M. Verhagen
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie