Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Rover: meer sneeuwoverlast in het OV door slecht beleid
Het is niet verbazend dat het openbaar vervoer tijdens hevige sneeuwval
ontregeld raakte, maar de gevolgen voor de reiziger waren minder groot
geweest als er beter beleid was gevoerd. Zo stelt Rover. De
reisinformatie was zeer slecht, treinstellen raakten te snel defect en
NS en ProRail bleven te lang volhouden dat de situatie wel meeviel
waardoor niet veel reizigers besloten hun reis uit te stellen.
Lege informatieschermen, slecht bijgehouden of zelfs niet
functionerende websites, lege treinen waarvan niemand weet waar ze heen
gaan (als ze nog gaan rijden), medewerkers die van niets weten en
reizigers met smartphones die anderen te hulp moeten schieten: dit
weekend was het zeer droevig gesteld met de informatievoorziening
binnen het openbaar vervoer. Rover kan begrijpen dat het OV ontregeld
raakte door de hevige sneeuwval maar volgens de reizigersvereniging
hebben vervoerders ook steken laten vallen, vooral op het spoor.
"Een ramp valt niet te managen, maar de gevolgen wel. En hier schieten
NS en ProRail wederom tekort", stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt.
Vandaag ondervinden reizigers vooral op het spoor nog steeds veel
hinder van de sneeuwval doordat er door veel defecte treinen met een
uitgedunde dienstregeling wordt gereden. Volgens Rover zijn er vele
oudere treinstellen die goed bestendig zijn tegen sneeuw, deze zijn
echter inmiddels vervangen door treinstellen die alles behalve
"winterklaar" zijn. Rover is zeer verbaasd dat NS beweert weinig last
te hebben van al het defecte materieel. Het is namelijk de enige reden
die NS kan hebben om vandaag volgens een nooddienstregeling te rijden.
De bewering van NS dat vandaag toch de vakantiedienstregeling in zou
gaan klopt niet, dit is pas over twee dagen. Reizigers ervaren vandaag
daarom overvolle treinen en het is bovendien niet duidelijk welke
treinen er nu wel en niet rijden.
Dit beeld was afgelopen weekend nog veel sterker, de reisinformatie
tijdens het verkeersinfarct was wederom zeer onder de maat. Rover vindt
het een zeer kwalijke zaak dat de website van NS vrijwel de hele
vrijdag heeft platgelegen. "Er zijn vaker problemen met de website van
NS, zelfs tijdens de test van de nooddienstregeling op 9 oktober. NS
had al lang voor een back-up server kunnen zorgen", aldus Rover. Toen
de website van NS op zaterdag weer online was, kon de reisplanner
bovendien foute of onvolledige informatie geven.
Veel reizigers zijn boos om de houding van NS en ProRail. In de media
hielden deze bedrijven lange tijd vol dat de toestand op het spoor wel
meeviel, waarna reizigers in de praktijk moesten ervaren dat dit niet
zo was. "Veel reizigers waren een hele dag onderweg of bereikten hun
bestemming niet", aldus Rover, "daarover hadden NS en ProRail gewoon
eerlijk moeten zijn". Toen rond de avondspits eenmaal een negatief
reisadvies werd gegeven was het voor veel reizigers te laat om thuis te
blijven.
Ook in het stads- en streekvervoer schoot informatievoorziening vaak
tekort waardoor het voor veel mensen niet duidelijk was wanneer er wel
of niet bussen reden. Extra verwarrend is dat iedere vervoerder voor
zichzelf uitmaakt wanneer het "onverantwoord" is om te gaan rijden. Zo
hield GVB vrijdag in Amsterdam alle bussen binnen terwijl Connexxion en
Arriva in dezelfde stad wel reden.
Pagina geplaatst: 20 december 2010