EL
D/10/5
Figures and graphics available in PDF and WORD PROCESSED
COMMISSION EUROPÉENNE
SECRETARIAT GENERAL
Bruxelles, le 17 décembre 2010
TEXTE NL
CONSEIL EUROPEEN - BRUXELLES
16 & 17 décembre 2010
CONCLUSIONS DE LA PRÉSIDENCE
_________________
Hierbij gaan voor de delegaties de conclusies van de Europese Raad
(16-17 december 2010).
__________________
Tijdens de crisis hebben we doortastende maatregelen genomen om de
financiële stabiliteit veilig te stellen en een terugkeer naar duurzame
groei te bespoedigen. We zullen dit blijven doen, en de EU en de
eurozone zullen versterkt uit de crisis komen.
De groeivooruitzichten worden beter en de fundamentele parameters van
de Europese economie zijn gezond. De tijdelijke
stabiliteitsinstrumenten die eerder dit jaar zijn ingevoerd, hebben hun
nut bewezen, maar de crisis heeft aangetoond dat er geen reden is tot
zelfgenoegzaamheid. Daarom hebben we vandaag overeenstemming bereikt
over de tekst van een beperkte Verdragswijziging die betrekking heeft
op de instelling van een toekomstig permanent mechanisme om de
financiële stabiliteit van de eurozone in haar geheel te waarborgen.
Deze wijziging zou op 1 januari 2013 in werking moeten treden. Voorts
hebben wij andermaal ons voornemen uitgesproken om tegen eind juni 2011
overeenstemming te bereiken over de wetgevingsvoorstellen betreffende
economische governance, met als doel de economische pijler van de
Economische en Monetaire Unie te versterken, en hebben wij bevestigd de
Europa 2020-strategie te zullen blijven toepassen.
I. ECONOMISCH BELEID
1. De Europese Raad toonde zich verheugd over het verslag dat zijn
voorzitter als follow-up van zijn conclusies van 28 en 29 oktober 2010
heeft voorgelegd. Hij kwam overeen dat het Verdrag moet worden
gewijzigd met het oog op de instelling door de lidstaten van de
eurozone van een permanent mechanisme om de financiële stabiliteit van
de eurozone in haar geheel te waarborgen (Europees
stabiliteitsmechanisme). Dit mechanisme komt in de plaats van de
Europese faciliteit voor financiële stabiliteit (EFSF) en het Europees
financieel stabilisatiemechanisme (EFSM), die tot juni 2013 van kracht
zullen blijven. Aangezien dit mechanisme bedoeld is om de financiële
stabiliteit van de eurozone in haar geheel te waarborgen, komt de
Europese Raad overeen dat artikel 122, lid 2, VWEU voor dat doel niet
langer nodig zal zijn. De staatshoofden en regeringsleiders zijn daarom
overeengekomen dat het daarvoor niet moet worden gebruikt.
2. De Europese Raad bereikte overeenstemming over de tekst van het
ontwerp-besluit tot wijziging van het VWEU (zie bijlage I). Hij besloot
onmiddellijk de vereenvoudigde herzieningsprocedure overeenkomstig
artikel 48, lid 6, van het VEU in te leiden. De raadpleging van de
betrokken instellingen moet tijdig worden afgerond, zodat het besluit
in maart 2011 formeel kan worden aangenomen, de nationale
goedkeuringsprocedures eind 2012 kunnen worden afgerond, en het besluit
op 1 januari 2013 in werking kan treden.
3. De Europese Raad vroeg de ministers van Financiën van de eurozone en
de Commissie tevens om de werkzaamheden betreffende de
intergouvernementele regeling tot instelling van het toekomstige
mechanisme uiterlijk in maart 2011 af te ronden en de algemene
kenmerken die in de door de Europese Raad goedgekeurde verklaring van
de Eurogroep van 28 november 2010 (zie bijlage II) zijn genoemd, daarin
te verwerken. Het mechanisme zal in onderlinge overeenstemming tussen
de lidstaten van de eurozone geactiveerd worden wanneer de stabiliteit
van de eurozone in haar geheel in gevaar is.
4. De lidstaten die de euro niet als munt hebben, zullen, indien zij
dit wensen, bij deze werkzaamheden worden betrokken. Zij kunnen op
ad-hocbasis besluiten om deel te nemen aan operaties in het kader van
het mechanisme.
5. De Europese Raad riep op, de werkzaamheden met betrekking tot de zes
wetgevingsvoorstellen betreffende economische governance te bespoedigen
op basis van de door de taskforce in oktober goedgekeurde aanbevelingen
en met onverminderd hoge ambitie, zodat ze tegen juni 2011 kunnen
worden aangenomen. Hij was ingenomen met het verslag aan de Raad over
de behandeling van systemische pensioenhervormingen in het
stabiliteits- en groeipact en wenste dat dit verslag wordt weerspiegeld
in de specificaties van de uitvoering van het hervormde SGP.
6. De Europese Raad verklaarde zich, onder verwijzing naar zijn
conclusies van oktober 2010, ingenomen met het voornemen van de
Commissie om uiterlijk in juni 2011 voorstellen voor het nieuwe
meerjarige financiële kader in te dienen, en riep de instellingen op
mee te werken aan een tijdige aanneming daarvan.
7. De Unie en de lidstaten zullen de nieuwe Europa 2020-strategie voor
banen en groei als leidraad blijven gebruiken om de crisis het hoofd te
bieden en het doorvoeren van structurele hervormingen te bevorderen. De
Europese Raad sprak zijn waardering uit voor de vooruitgang die
inmiddels met deze strategie is geboekt, zoals uit het verslag van het
voorzitterschap blijkt.
8. De Europese Raad toonde zich ingenomen met de verklaring van de
staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone en de instellingen
van de EU (zie bijlage III).
°
° °
II. OVERIGE PUNTEN
9. De Europese Raad was ingenomen met het eerste voortgangsverslag van
de hoge vertegenwoordiger over de betrekkingen van de Europese Unie met
haar strategische partners. Op basis hiervan verzocht de Europese Raad
de hoge vertegenwoordiger om in nauwe samenwerking met de Commissie en
de Raad Buitenlandse Zaken het werk voort te zetten conform de
conclusies van september 2010, om gemeenschappelijke Europese belangen
te formuleren en alle instrumenten aan te geven waarmee die belangen
kunnen worden behartigd. De Europese Raad zal een keer per jaar de
vooruitgang toetsen en waar nodig beleidslijnen vaststellen. Het van
start gaan van de EDEO en de coördinerende rol hiervan bieden een
uitgelezen kans om dit werk te intensiveren.
10. De Europese Raad hechtte zijn goedkeuring aan de conclusies van de
Raad van 14 december 2010 betreffende de uitbreiding en besloot
Montenegro de status van kandidaat-lidstaat te verlenen.
11. De Europese Raad veroordeelde het geweld na de tweede ronde van de
presidentsverkiezingen in Ivoorkust, vooral dat van 16 december op
burgers. Hij deed een krachtige oproep aan alle partijen om
terughoudendheid aan de dag te leggen. Hij herinnerde eraan dat het
Internationaal Strafhof zich bereid heeft verklaard de
verantwoordelijken te vervolgen. Hij riep alle Ivoriaanse leiders,
zowel civiele als militaire, die zulks nog niet hebben gedaan, op zich
onder het gezag van de democratisch verkozen president, de heer Alassan
Ouattara, te plaatsen. Hij bevestigde dat de EU vastbesloten is
gerichte beperkende maatregelen te nemen ten aanzien van degenen die de
eerbiediging van de soevereine wil van het Ivoriaanse volk blijven
belemmeren.
12. De Europese Raad was ingenomen met het succesvolle resultaat van de
CoP-16 in Cancún, dat hij als een belangrijke stap beschouwt in de
wereldwijde inspanningen om het overeengekomen streefdoel, nl. de
temperatuurstijging wereldwijd te beperken tot minder dan 2°C, te
halen, en nam met voldoening nota van de succesvolle uitvoering van de
strategie die hij in maart is overeengekomen.
_______________
BIJLAGE I
ONTWERP-BESLUIT VAN DE EUROPESE RAAD
van
tot wijziging van artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking
van de Europese Unie met betrekking tot een stabiliteitsmechanisme voor
de lidstaten die de euro als munt hebben
DE EUROPESE RAAD,
Gezien het Verdrag betreffende de Europese Unie, en met name
artikel 48, lid 6,
Gezien het voorstel tot herziening van artikel 136 van het Verdrag
betreffende de werking van de Europese Unie dat op 16 december 2010
door de Belgische regering aan de Europese Raad is voorgelegd,
{Gezien het advies van het Europees Parlement^1,}
{Gezien het advies van de Europese Commissie^2,}
{Na het advies van de Europese Centrale Bank te hebben ingewonnen^3,}
Overwegende hetgeen volgt:
(1) Krachtens artikel 48, lid 6, van het Verdrag betreffende de
Europese Unie (VEU) kan de Europese Raad met eenparigheid van stemmen,
na raadpleging van het Europees Parlement en van de Commissie alsmede,
in sommige gevallen, van de Europese Centrale Bank, een besluit
vaststellen tot gehele of gedeeltelijke wijziging van de bepalingen van
het derde deel van het Verdrag betreffende de werking van de Europese
Unie (VWEU). Een dergelijk besluit mag geen uitbreiding van de door de
Verdragen aan de Unie toegedeelde bevoegdheden inhouden en treedt pas
in werking na door de lidstaten overeenkomstig hun onderscheiden
grondwettelijke bepalingen te zijn goedgekeurd.
(2) Tijdens de bijeenkomst van de Europese Raad van 28 en 29 oktober
2010 zijn de staatshoofden en regeringsleiders overeengekomen dat de
lidstaten een permanent crisismechanisme moeten instellen om de
financiële stabiliteit van de eurozone in haar geheel te vrijwaren en
hebben zij de voorzitter van de Europese Raad verzocht in overleg te
treden met de leden van de Europese Raad over een beperkte
verdragswijziging die daarvoor nodig is.
(3) De Belgische regering heeft op 16 december 2010 overeenkomstig
artikel 48, lid 6, eerste alinea, van het VEU, een voorstel ingediend
tot herziening van artikel 136 van het VWEU middels een nieuw lid
krachtens welk de lidstaten die de euro als munt hebben, een
stabiliteitsmechanisme kunnen instellen dat, indien zulks onontbeerlijk
is, moet worden geactiveerd teneinde de stabiliteit van de eurozone in
haar geheel te waarborgen en luidens welk de verlening van financiële
steun, indien vereist, uit hoofde van het mechanisme aan stringente
voorwaarden gebonden zal zijn. Tegelijkertijd heeft de Europese Raad
conclusies aangenomen over het toekomstige stabiliteitsmechanisme
(punten 1-4).
(4) Het stabiliteitsmechanisme zal het noodzakelijke instrument leveren
waarmee gevallen van risico voor de financiële stabiliteit van de
eurozone in haar geheel zoals die welke zich in 2010 hebben voorgedaan
kunnen worden aangepakt, en zodoende mede de economische en financiële
stabiliteit van de Unie zelf veilig stellen. In zijn bijeenkomst van 16
en 17 december 2010 is de Europese Raad overeengekomen dat, aangezien
dit mechanisme bedoeld is om de financiële stabiliteit van de eurozone
in haar geheel te waarborgen, artikel 122, lid 2, van het VWEU niet
meer nodig is voor dergelijke doeleinden. De staatshoofden en
regeringsleiders zijn daarom overeengekomen dat het niet dient te
worden gebruikt voor dergelijke doeleinden.
(5) De Europese Raad heeft op 16 december 2010 besloten om
overeenkomstig artikel 48, lid 6, tweede alinea, van het VEU, het
Europees Parlement en de Commissie over het voorstel te raadplegen. De
Europese Raad heeft besloten ook de Europese Centrale Bank te
raadplegen. {Het Europees Parlement, de Commissie en de Europese
Centrale Bank hebben respectievelijk op {... data ...} een advies over
het voorstel uitgebracht.}
(6) De wijziging betreft een bepaling van het derde deel van het VWEU
en houdt geen uitbreiding van de door de Verdragen aan de Unie
toegedeelde bevoegdheden in,
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
Aan artikel 136 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese
Unie wordt het volgende lid toegevoegd:
"3. De lidstaten die de euro als munt hebben, stellen een
stabiliteitsmechanisme in dat moet worden geactiveerd indien dat
onontbeerlijk is om de stabiliteit van de eurozone in haar geheel te
waarborgen. De verlening van financiële steun, indien vereist, uit
hoofde van het mechanisme zal aan stringente voorwaarden gebonden
zijn.".
Artikel 2
De lidstaten stellen de secretaris-generaal van de Raad onverwijld in
kennis van de voltooiing van de volgens hun onderscheiden
grondwettelijke bepalingen voor de aanneming van dit besluit vereiste
procedures.
Dit besluit treedt op 1 januari 2013 in werking op voorwaarde dat alle
in de eerste alinea bedoelde kennisgevingen zijn ontvangen of, mocht
die voorwaarde niet vervuld zijn, op de eerste dag van de maand
volgende op de datum van ontvangst van de laatste van de in de eerste
alinea bedoelde kennisgevingen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese
Unie.
Gedaan te
Voor de Europese Raad,
De voorzitter
________________
BIJLAGE II
ALGEMENE KENMERKEN VAN HET TOEKOMSTIGE MECHANISME
VERKLARING VAN DE EUROGROEP VAN 28 NOVEMBER 2010
"De recente gebeurtenissen hebben aangetoond dat financiële
moeilijkheden in een lidstaat via diverse besmettingskanalen snel de
macrofinanciële stabiliteit van de EU in haar geheel kunnen bedreigen.
Dit geldt des te meer voor de eurozone, waar de economieën, en met name
de financiële sectoren, nauw met elkaar verweven zijn.
Tijdens de huidige crisis hebben de lidstaten van de eurozone blijk
gegeven van hun vastbeslotenheid om waar nodig doortastende en
gecoördineerde maatregelen te nemen teneinde de financiële stabiliteit
in de eurozone in haar geheel te waarborgen, en naar duurzame groei
terug te keren.
In het bijzonder is de Europese faciliteit voor financiële stabiliteit
(EFSF) opgericht om, samen met het Europees financieel
stabilisatiemechanisme (EFSM) en het Internationaal Monetair Fonds,
snelle en doeltreffende liquiditeitssteun te verlenen en om, op basis
van strikte programma's van economische en financiële
beleidswijzigingen die de betrokken lidstaat moet doorvoeren, te zorgen
voor de houdbaarheid van de schuldpositie.
De Europese Raad heeft op 28-29 oktober overeenstemming bereikt over de
noodzaak een permanent crisismechanisme in te stellen om de financiële
stabiliteit van de eurozone in haar geheel te waarborgen. De ministers
van de Eurogroep hebben besloten dat dit Europees
stabiliteitsmechanisme (ESM) zal worden gebaseerd op de Europese
faciliteit voor financiële stabiliteit, en met een strikte
conditionaliteit volgens de regels van de huidige EFSF, financiële
steunpakketten aan lidstaten van de eurozone kan verlenen.
Het ESM vormt een aanvulling op het nieuwe raamwerk van versterkte
economische governance, dat is gericht op efficiënt en rigoureus
economisch toezicht, waarin preventie centraal staat, en dat de kans op
een toekomstige crisis substantieel moet verminderen.
De regels zullen worden aangepast om per geval deelname van crediteuren
uit de particuliere sector toe te laten, geheel in overeenstemming met
het beleid van het IMF. Teneinde belastinggeld te beschermen en een
duidelijk signaal te geven aan de particuliere crediteuren dat hun
vorderingen achtergesteld zijn bij die van de officiële sector, zal een
ESM-lening in elk geval preferente- crediteurstatus genieten, en
slechts achtergesteld zijn bij de IMF-lening.
De ondersteuning voor een lidstaat van de eurozone zal worden gebaseerd
op een strikt programma van economische en budgettaire aanpassingen, en
op een rigoureuze analyse van de schuldhoudbaarheid door de Europese
Commissie en het IMF, in overleg met de ECB.
Op deze basis nemen de ministers van de Eurogroep met eenparigheid van
stemmen een besluit over het verlenen van steun.
Met betrekking tot landen die, op basis van de
schuldhoudbaarheidsanalyse van de Europese Commissie en het IMF, in
overleg met de ECB, solvabel worden geacht, worden de particuliere
crediteuren aangespoord hun risicopositie aan te houden, overeenkomstig
de internationale regels en volledig in overeenstemming met de
IMF-praktijk. In het onverwachte geval dat een land insolvent blijkt te
zijn, moet de lidstaat overeenkomstig de IMF-praktijk met zijn
particuliere crediteuren een akkoord bereiken over een alomvattend
herstructureringsplan, met het oog op het herstel van de
schuldhoudbaarheid. Indien via deze maatregelen schuldhoudbaarheid kan
worden bereikt, kan het ESM liquiditeitssteun verlenen.
Om dit proces te bevorderen, worden in de voorwaarden van alle nieuwe
eurozone-staatsobligaties vanaf juni 2013 gestandaardiseerde en
identieke collectieve-actieclausules (CAC's) opgenomen, zodat de
marktliquiditeit gevrijwaard blijft. Deze CAC's zijn in overeenstemming
met die, welke volgens het verslag van de G10 over CAC's in het recht
van het UK en de VS voorkomen, inclusief aggregatieclausules waardoor
in de onderhandelingen alle door een lidstaat uitgegeven schuldeffecten
gezamenlijk kunnen worden beschouwd. Hierdoor kunnen crediteuren bij
gekwalificeerde meerderheid een besluit nemen over een wettelijk
bindende wijziging in de betalingsvoorwaarden (moratorium, verlenging
van de looptijd, verlaging van de rente en/of een haircut) ingeval een
debiteur niet in staat is te betalen.
De lidstaten zullen ernaar streven de looptijd van hun nieuwe
obligatie-emissies op de middellange termijn te verlengen om pieken in
de herfinanciering te vermijden.
De algehele doeltreffendheid van dit raamwerk zal in 2016 door de
Commissie, in overleg met de ECB, worden beoordeeld.
We benadrukken nogmaals dat een eventuele betrokkenheid van de
particuliere sector op basis van deze voorwaarden niet voor halverwege
2013 effectief zal worden.
De voorzitter van de Europese Raad, Herman Van Rompuy, heeft te kennen
gegeven dat zijn voorstel over een beperkte Verdragswijziging aan de
Europese Raad op zijn volgende bijeenkomst in overeenstemming zal zijn
met de beslissing van heden."
______________
BIJLAGE III
VERKLARING VAN DE STAATSHOOFDEN EN REGERINGSLEIDERS
VAN DE EUROZONE EN DE INSTELLINGEN VAN DE EU
De staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone en de instellingen
van de EU hebben duidelijk gemaakt, zoals hieronder uiteengezet, dat
zij bereid zijn al het nodige te doen om de stabiliteit van de eurozone
in haar geheel te waarborgen. De euro is en blijft een centraal deel
van de Europese integratie. Met name hebben de staatshoofden en
regeringsleiders opgeroepen tot krachtdadige maatregelen op de volgende
gebieden:
a) Volledige uitvoering van de bestaande programma's: wij zijn
ingenomen met de indrukwekkende vooruitgang die met de uitvoering van
het Griekse programma is geboekt, en met het overeengekomen
aanpassingprogramma voor Ierland, met inbegrip van de aanneming van de
begroting voor 2011.
b) Begrotingsverantwoordelijkheid handhaven: wij hechten allen aan
strikte uitvoering van de aanbevelingen voor het begrotingsbeleid, met
volledige inachtneming van de begrotingsdoelstellingen voor 2010 en
2011, en aan correctie van de buitensporige tekorten binnen de
overeengekomen termijnen.
c) Versnelling van structurele hervormingen die de groei versterken:
wij zijn vastberaden om structurele hervormingen ter versterking van de
groei te versnellen.
d) Versterking van het stabiliteits- en groeipact en uitvoering van een
nieuw raamwerk voor macro-economisch toezicht vanaf de zomer van 2011.
e) Zorgen voor de beschikbaarheid van passende financiële steun via de
EFSF in afwachting van de inwerkingtreding van een permanent
mechanisme: wij nemen er nota van dat slechts een zeer beperkt bedrag
uit de EFSF wordt uitgetrokken om het Ierse programma te steunen.
f) Verdere versterking van het financieel systeem, zowel met betrekking
tot het regelgevingskader als het toezichtskader, en uitvoering van
nieuwe stresstests in de banksector.
g) Volledige steun toezeggen aan het optreden van de ECB: wij steunen
de ECB in haar onafhankelijke verantwoordelijkheid om prijsstabiliteit
te waarborgen, de inflatieverwachtingen terdege te consolideren en zo
bij te dragen tot financiële stabiliteit in de eurozone. Wij hechten
aan het waarborgen van de financiële onafhankelijkheid van de centrale
banken van het Eurosysteem.
De elementen van deze strategie zullen in de komende maanden verder
worden ontwikkeld als een alomvattend antwoord op eventuele uitdagingen
als onderdeel van onze nieuwe economische governance.
__________________
^1 :
Advies van ... (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad).
^2 :
Advies van ... (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad).
^3 :
Advies van ... (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad).
European Union