Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Bewoners willen nulmeting vóór de uitbreidingen
Geluidsnet meet spoorweggeluid nabij Station Arnhem
Leiden, 17 december 2010 Geluidsnet heeft een eerste geluidsmeter geplaatst langs de spoorwegen in Arnhem. Opdrachtgever zijn de bewoners aan het spoor: zij willen de nulsituatie in kaart brengen vóórdat het spoorgebruik door Arnhem, volgens de bestaande plannen, flink gaat groeien. De gemeten geluidswaarden moeten twijfels wegnemen rond de berekende waarden waarmee de spoornetbeheerder en de beleidsmakers werken. Doel van de bewoners: als de geluidshinder toeneemt, dan moet het spoorverkeer dat het stadshart kán mijden, over andere banen worden geleid. In 2007 is bij Station Arnhem een tijdelijke spoorgeluidsmeting verricht. Daaruit bleek dat de berekende waarden al tot 7 dB(A) werden overschreden. Momenteel worden de sporen door Arnhem flink aangepakt en ook het station gaat op de schop om het personenvervoer uit te breiden en te verbeteren. Daarnaast gaan er steeds meer goederentreinen door Arnhem, en deze zullen sneller gaan rijden wanneer de nieuwe spoorligging dat straks t
oestaat. Onnodig, zeggen de bewoners: goederenvervoer hoort over de Betuwelijn te gaan. Groeipijn Arnhem profiteert ervan dat het een van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse spoorwegennet is. Ook de gemeente heeft aangekondigd om het spoorweggeluid te meten, na uitvoer van een van de projecten (Sporen in Arnhem). De eerste geluidsmeter van de bewoners, neemt daar een voorschot op. Wethouder Martijn Leisink: "Arnhem staat achter de vergroting van de frequentie van het reizigersvervoer. Maar samen met de regio stellen we eisen aan de groei van het goederenvervoer. Dat moet evenwichtig worden gespreid. En er zijn
garanties nodig voor de leefbaarheid van omwonenden - met bijbehorende middelen." Meten naast Berekenen Geluidshinder wordt traditioneel bepaald door middel van berekeningen. De meters van Geluidsnet daarentegen, meten het daadwerkelijke geluid. De meter in Arnhem is onderdeel van de Geluidsnet-oplossing Normhandhaving 2.0, waarvoor Geluidsnet recent onderscheiden is met de Innonoise Innovatieprijs1.
(Arnhem, 17 december 2010, 2 uur 38) - Geluidsnet meet 80 dB(A) aan de gevel van een woning - midden in de nacht, gedurende een kleine minuut
De achterliggende systemen van Normhandhaving 2.0 filteren, vertalen, registreren en rapporteren de resultaten, die online te volgen zijn. Het meetsysteem geeft zo een eenduidig beeld van de actuele geluidsdruk inclusief een historisch overzicht. Op de voor iedereen toegankelijke webpagina2 kunnen burgers hun ervaringen toetsen aan de reële geluidsdruk en kunnen alle partijen
rapporten opvragen en zelf aanmaken. Nieuw is nu dat ook de geluidsopnamen zelf bij de betreffende metingen te beluisteren zijn. Over Geluidsnet Sinds 2003 voorziet Geluidsnet in de behoefte aan betrouwbare, objectieve gegevens over geluidsniveaus en -patronen in woon-werkomgevingen en in uitgaansgelegenheden. Geluidsnet is gespecialiseerd in langdurige, betrouwbare meting van omgevingsgeluid en effectieve rapportage van huidige en historische meetresultaten en analyses. Klanten zijn overheden, belangengroepen, huiseigenaren, horecaondernemers en festivalorganisatoren. Meer over Geluidsnet op Geluidsnet.nl3. Over Stichting Geluidshinder Arnhem-West De SGAW behartigt sinds 2005 de belangen van omwonenden van het spoor ten westen van Station Arnhem. De bewoners zijn in gesprek met spoornetbeheerder ProRail en de gemeente Arnhem. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld de toegezegde gevelisolatie (sinds 1997); het project Sporen in Arnhem (sinds 2006) en het onderliggende TraceBesluit (sinds
2009), waartegen de SGAW bezwaar heeft gemaakt bij de Raad van State; en het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) waar de SGAW lid van is (sinds 2009), vanwege het kabinetsbesluit over het Programma Hoogfrequent Spoor waardoor het aantal goederentreinen door Arnhem toeneemt tot meer dan zestig per dag.