Gemeente Alkmaar
Schenk aandacht,
Gemeenten: Alkmaar, Bergen, Castricum, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schermer
Alkmaar, 17 december 2010
Mam, mag ik met Oud en Nieuw ook een glaasje champagne?
Hoeveel ouders krijgen dit met Oud & Nieuw te horen? En hoe ga je hiermee om? De cijfers spreken boekdelen. De jeugd drinkt te veel. In Noord-Holland Noord heeft 50% van de jeugd (12-18 jaar) afgelopen maand alcohol gedronken. Van de jongeren onder de 16 jaar heeft 55% ooit alcohol gedronken. Recente cijfers (EMOVO december 2010, afgelopen maandag werd dat openbaar) geven aan dat het alcoholgebruik onder jongeren echter wel daalt, maar toch is het nog steeds schrikbarend hoog. Daarnaast blijkt uit Mystery Shopping onderzoek (november 2010) dat nog te veel verkooppunten alcohol aan jongeren verkopen. De acht gemeenten uit Noord-Kennemerland willen hier wat aan doen. Niet door de jongeren aan te spreken, maar hun omgeving: de ouders, horeca, (sport)verenigingen en scholen.
"Als overheid de jongeren zelf aanspreken heeft absoluut geen zin bij een onderwerp als alcoholgebruik. Daarom richten we ons met acht gemeenten op de omgeving van de jongeren, zoals ouders, scholen, horeca en (sport)verenigingen", aldus Gert-Jan Leerink voorzitter stuurgroep jeugd & alcoholmatiging en wethouder jeugd & welzijn (Alkmaar). "Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol de jonge hersenen onherstelbaar beschadigt, met soms grote gevolgen. We weten sinds kort ook dat hersenen zich tot ver na de puberteit nog ontwikkelen en pas rond het 24ste jaar volgroeid zijn. Alcohol en jongeren is geen goede combinatie. We moeten ons met zijn allen hard blijven maken voor: ten minste onder de 16 jaar geen alcohol en het liefst nog later. De daling in het alcoholgebruik onder jongeren (EMOVO- onderzoek, december 2010) laat zien dat aandacht vragen voor dit onderwerp effect heeft en succesvol is."
Mystery Shopping onderzoek
In opdracht van de acht gemeenten heeft de Universiteit van Twente in september 2010 wederom een mystery shopping onderzoek in de regio Noord-Kennemerland gedaan. De resultaten zijn nu bekend. In dit onderzoek laten ze een 15-jarige alcohol kopen bij winkels, horeca en (sport)verenigingen. Op basis van dit onderzoek bleek dat bij 35% van de aankooppogingen de verkoper de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar voor verkoop van alcohol naleeft. Bij 84 van de 181 aankooppogingen (46%) vraagt de verkoper naar de leeftijd, de ID van de jongeren, of beide. Na deze correcte interventie van de verkoper wordt echter in 49% van de gevallen alsnog alcohol verkocht aan de 15-jarige jongeren. Ook al is het nalevingspercentage 35% (dat de verkoper geen alcohol verkoopt) een stijging sinds 2008, toch blijft er nog 65% van de gevallen over die wel alcohol verkoopt aan jongeren.
Onderzoek alcoholgebruik onder jongeren
Naast de stijging van het nalevingspercentage bij de verkoop van alcohol aan jongeren is er ook een daling te zien van alcoholgebruik onder jongeren. Dat blijkt uit het EMOVO- onderzoek (december 2010) dat is uitgevoerd door GGD Hollands Noorden en 13 december 2010 openbaar werden gemaakt. Uit dit onderzoek bleek dat de daling in alcoholgebruik vooral wordt veroorzaakt door jongeren onder de 16 jaar, het alcoholgebruik van jongeren van 16 jaar en ouder blijft daarbij achter.
Gert-Jan Leerink: "Deze gegevens laten zien dat het de goede kant opgaat, maar dat we er nog lang niet zijn. Aandacht en de juiste aanpak voor dit onderwerp heeft zeker effect en daar gaan we met deze acht gemeenten zeker mee door."
Wat doen de acht gemeenten in Noord- Kennemerland hieraan?
Allereerst hebben de gemeenten een website opgericht: www.onderde16.nl of www.nuchternoordkennemerland.nl. Deze website is voor de omgeving van de jongeren bedoeld: ouders, scholen, horeca en (sport)verenigingen en probeert antwoord te geven op de vragen die leven bij de doelgroep rondom alcoholgebruik bij jongeren. Daarnaast zijn er tips te vinden hoe hiermee om te gaan of waar verder hulp te zoeken. Naast deze website organiseert elk van de acht gemeenten binnen haar eigen gemeentegrenzen voorlichtingsbijeenkomsten op scholen, met horecaondernemers en (sport)verenigingen. Zodat iedereen wakker wordt geschud en beseft dat alcohol en jeugd niet samen mogen gaan.