De NMBS moet treinen huren in het buitenland
klok 17 december 2010
De NMBS moet tijdelijk treinen huren in het buitenland. De
spoormaatschappij kampt met een acuut tekort aan rollend materieel. In
volle spits rijden rijtuigen steeds meer met minder wagons. "Dat kan
niet langer", zegt Kamerlid Steven Vandeput van de N-VA. "De NMBS moet
NU ingrijpen, wil ze het krediet van de reizigers niet helemaal
verspelen."
Vandeput betwist dat buitenlandse rijtuige technisch niet geschikt zijn
voor het Belgische netwerk. "In België denken we altijd dat we anders
zijn. Tijdelijk treinen huren is perfect mogelijk als de NMBS het wil.
En veel efficiënter dan compensatieregelingen en dergelijke. Pendelaars
willen gewoon dat de trein op tijd rijdt."
Nu ingrijpen
De NMBS heeft jarenlang bespaard op het onderhoud van het rollend
materieel. "Nieuwe treinen zijn besteld, infrastructuurwerken zijn
bezig. Dat duurt te lang. Nu hebben reizigers daar niets aan. Daarom
moet de NMBS snel in Nederland, Frankrijk of Duitsland extra rijtuigen
huren, zodat ze haar reizigers deftig kan vervoeren. We zijn toch geen
derdewereldland? Dit moét beter, en snel", zegt Steven Vandeput."
Maar de structuur van de NMBS is zo complex dat het niet eens duidelijk
is wie een dergelijke beslissing kan nemen. Het meest logische zou "de
operator NMBS" zijn, maar de holding heeft de touwtjes stevig in
handen: voor elke financiële operatie is de handtekening van de holding
nodig.
Auteur(s):
Steven Vandeput, Kamerlid
Contactinfo:
Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA
E-post: annemie nijs n-va be
Nieuw-Vlaamse Alliantie