Consumentenbond
17 december 2010
Meer duidelijkheid door voorbeeldrekening tandartsen
Veel consumenten snappen de tandartsrekening niet en daarom heeft de
Consumentenbond een rekening ontwikkeld die wel begrijpelijk is.
Consumenten krijgen hierdoor meer inzicht in de handelingen van de
tandarts. Volgens de beroepsvereniging voor tandartsen (NMT) en de
Nederlandse Zorgautoriteit draagt de voorbeeldrekening van de bond bij
aan meer transparantie in de mondzorg.
De Consumentenbond kreeg veel klachten van leden over de
onbegrijpelijke tandartsrekening. 35% van de consumenten die meewerkten
aan een onderzoek van de bond, snapte (delen van) de rekening niet. Met
name door de vele vaktermen (bijvoorbeeld 'etsen' en 'extractie') en
codes weten consumenten onvoldoende of de behandeling die is uitgevoerd
ook op de rekening staat. Volgens de bond moet de ideale factuur onder
andere gegevens bevatten van de behandelaar, welke tanden behandeld
zijn, wat de behandeling heeft ingehouden en wat het kost.
Veel klachten
De patiëntenorganisaties NPCF en Zorgbelang Nederland ontvingen ook
veel klachten van consumenten over hun tandartsrekening. Ook zij vinden
dat de rekening veel duidelijker moet. De NMT gebruikt de
voorbeeldrekening van de bond als voorzet voor een nieuwe versie die
duidelijker voor patiënten is.