Overheid en burger: het gedeelde belang
Nieuwsbericht | 17-12-2010
Hoe benader je als overheid iemand die een verzoek tot naamsverandering
niet gehonoreerd ziet? Of iemand die een aangevraagde vergunning niet
toegewezen krijgt? Over dit soort kwesties ging de bijeenkomst
Burgergericht Werken die gisteren plaatsvond op het ministerie van
Veiligheid en Justitie.
Enkele recente resultaten in versoepeling van de omgang tussen
overheden en burgers kwamen hier aan bod. In een interviewronde konden
de betrokken organisaties hierover van gedachten wisselen, zoals de IND
en het UWV. `Respect' blijkt een sleutelwoord te zijn. Zelf tijdig
contact opnemen, begrijpelijk en luisterend optreden, het kan in een
aantal gevallen slepende (juridische) conflicten voorkomen. Het gaat
immers om zaken die de levenssfeer van mensen raken en waarbij de
overheid er goed aan doet tactvol met hun teleurstelling om te gaan.
Ook al klinkt dat alles misschien vanzelfsprekend, de praktijk is
weerbarstig en burgers voelen zich lang niet altijd gehoord.
Overheidsfunctionarissen zijn zich dat niet altijd bewust en soms
schiet de tijd hen tekort. Dat moet en kan anders, zo bleek uit deze
bijeenkomst. Minister Opstelten vermeldde in een korte toespraak hoe
hij als burgemeester van Rotterdam in een radioprogramma inging op
vragen van inwoners. Dat werd altijd zeer gewaardeerd. Hij benadrukte
dat door de hele overheidsorganisatie heen het burgergericht werken een
`state of mind' zou moeten zijn.
Bij deze gelegenheid werd afscheid genomen van Monique de Vries als
ambassadeur Pro-actieve Geschiloplossing in de relatie overheid -
burger. Op verzoek van het ministerie heeft zij (oud-staatssecretaris
voor Verkeer en Waterstaat) in dit kader een aantal activiteiten in
gang gezet om het burgerbewustzijn bij overheidsfunctionarissen
(verder) te vergroten. Dat geldt zowel landelijk als lokaal. Deze
opdracht wordt voor Veiligheid en Justitie nu overgenomen door twee
interne ambassadeurs.
De boodschap van deze bijeenkomst was kortom: als overheid kun je niet
aan alle wensen van burgers tegemoet komen, maar je kunt hen wel op de
juiste manier bejegenen en tijdig reageren. Dat haalt al veel kou uit
de lucht en voorkomt soms procedures. Waar nodig zullen
overheidsmedewerkers zich dus moeten bekwamen in `burgergericht
werken'.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Veiligheid en Justitie
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051
Rijksoverheid