Nederlandse Zorgautoriteit
Prestaties zorgkantoren verbeterd
16-12-2010
Nieuwe ontwikkelingen cruciaal bij uitvoering AWBZ
De uitvoering van de AWBZ door de zorgkantoren is de afgelopen vijf
jaar sterk verbeterd, zo blijkt uit periodiek onderzoek van de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Toch moeten zorgkantoren nog steeds
alert zijn bij de uitvoering van hun taken. Zo is communicatie met en
voorlichting aan cliënten verbeterd, maar blijft een aandachtspunt. De
NZa zal dit nauwlettend volgen. De komende tijd zullen zorgverzekeraars
vooral moeten werken aan het registreren en declareren van prestaties
op cliëntniveau. Dit is van belang om de uitvoering van de AWBZ door
zorgverzekeraars voor eigen verzekerden mogelijk te maken, zo stelt de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in haar periodiek onderzoek naar de
uitvoering van de AWBZ.
Het onderzoek naar de uitvoering van de AWBZ in 2009 laat zien dat
zorgkantoren hun prestaties in de afgelopen jaren verbeterd hebben. Zo
is de service beduidend beter geworden: cliënten worden beter
geïnformeerd over hun rechten, het zorgaanbod en het PGB. Ook zetten
zorgkantoren de landelijke uniforme wachtlijstregistratie steeds beter
in bij de zorgbemiddeling. Het inkoopbeleid en inkoopcriteria van
zorgkantoren zijn al jaren openbaar en worden steeds beter uitgewerkt,
ook voor nieuwe zorgaanbieders. Daarnaast volgen zij intensiever of
zorgaanbieders in financiële problemen komen.
Hoewel de zorgkantoren hun service aan cliënten hebben verbeterd,
blijven in de communicatie met en voorlichting aan cliënten voor een
aantal zorgkantoren verbeterpunten bestaan. Zo moet op de website
betere informatie worden gegeven over het zorgaanbod en de kwaliteit
van de zorg die door zorgaanbieders in de regio wordt geleverd. Ook
moet er in de publieksfolder meer verwezen worden naar websites van
relevante organisaties in de uitvoering van de AWBZ (MEE, Per Saldo,
Zorgbelang).
Andere verbeterpunten zijn controle op de zorgaanbieders of zij
cliënten tijdig in zorg hebben genomen, actief benaderen van cliënten
die lang op zorg wachten en bewaken of een passend alternatief is
aangeboden. Ook ten aanzien van uitvoering van PGB moeten zorgkantoren
zich nog verbeteren. Zo moet de periode van ontvangst van een aanvraag
en het toekennen van het budget verder worden verkleind. Daarnaast
vergt de controle op de besteding van PGB-gelden meer aandacht. Op het
terrein van klachtenbehandeling hebben zorgkantoren zich al behoorlijk
verbeterd, maar kan de klager vaak nog meer centraal staan en krijgt de
klager niet altijd tijdig antwoord van het zorgkantoor.
De NZa zal de komende jaren specifiek aandacht besteden aan nieuwe
ontwikkelingen die de uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars voor
eigen verzekerden mogelijk moet maken. Het realiseren van
cliëntgerichte bekostiging (waaronder het registreren en declareren op
cliëntniveau) zal een belangrijk aandachtspunt zijn. Een ander
belangrijk aandachtspunt voor de komende jaren is de naleving van het
controleprotocol PGB door zorgkantoren. De NZa verwacht dat
zorgkantoren, naast de reguliere werkzaamheden, ook voldoende inspelen
op nieuwe ontwikkeling in de AWBZ. Als blijkt dat zorgkantoren daarbij
onvoldoende actief zijn, zal de NZa haar handhavingsinstrumenten
inzetten.