Hogeschool Windesheim
Persbericht Windesheim Flevoland, 14 december 2010
Bijna 900.000 euro stelt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap beschikbaar voor onderzoek naar gedragsproblemen van
kinderen op basisscholen. Het lectoraat Maatwerk Primair van de
lerarenopleiding basisonderwijs van Windesheim Flevoland (Pabo Almere)
is een van de coördinerende onderzoekspartijen. Het onderzoek gaat
plaatsvinden op scholen in heel Flevoland. Studenten en docenten van de
lerarenopleiding basisonderwijs van Windesheim Flevoland doen mee.
Het geldbedrag is een erkenning van de kwaliteit van het onderzoek en
werd verkregen via een competitie in het kader van het nationale
programma Onderwijs Bewijs. Lector Ron Oostdam van Windesheim Flevoland
gaat het onderzoek uitvoeren in samenwerking met het Kohnstamm
Instituut van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, het
Seminarium voor Orthopedagogiek in Utrecht en schoolbesturen in de
provincie Flevoland.
Doel van het programma âOnderwijs Bewijsâ is dat op scholen meer op
basis van bewijsbare onderzoeksresultaten wordt gewerkt. Het is de
tweede keer dat het lectoraat een aanvraag binnen deze landelijke
prijsvraag krijgt toegekend. In een vorige landelijke ronde werd
onderzoek van het lectoraat gehonoreerd naar de effecten van begeleid
hardop lezen op de leesvaardigheid van leerlingen met een laag
leesniveau.
Het onderzoek
In het onderzoek wordt gekeken naar de gecombineerde werking van twee
programmaâs voor preventie van gedragsproblemen: Taakspel en het
programma alternatieve denkstrategieën (PAD). Beide programmaâs
afzonderlijk zijn zowel binnen als buiten Nederland onderzocht op hun
effectiviteit. Taakspel is gericht op klasmanagement. Het geeft
leerkrachten praktische handvatten om een gestructureerd en veilig
klasklimaat te scheppen, onder andere door het hanteren van duidelijke
regels en het belonen van prosociaal gedrag. Taakspel leert kinderen
echter niet rechtstreeks sociale vaardigheden aan.
Het programma PAD doet dat wel en richt zich uitdrukkelijk op de
sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen. Het leert kinderen
emoties te herkennen en effectief prosociale en emotionele vaardigheden
toe te passen. Dankzij een overlap in uiteindelijke doelen zijn de twee
programmaâs goed te combineren. Taakspel creëert een context waarin
leerlingen zich veilig voelen, PAD leert kinderen de vaardigheden die
nuttig zijn ter preventie van gedragsproblemen.
Aan het onderzoek, dat begin 2011 start en drie schooljaren zal
beslaan, zullen maximaal 36 basisscholen uit Flevoland kunnen
deelnemen.