beantwoording vragen van de leden Van Bommel en Van Dijk over
Nederlandse opleidingscontracten voor huurlingenbedrijven met praktijk
in Pakistan > Kamerbrief aangaande regeringsreactie ICG rapport inzake
de justitiesector in Afghanistan
Kamerbrief aangaande regeringsreactie ICG rapport inzake de justitiesector in
Afghanistan
Kamerbrief | 14 december 2010
Geachte Voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg met de Vaste Kamercommissie Defensie van
17 november 2010 inzake de Voortgangsrapportage Afghanistan verzocht uw
Kamer een reactie op het rapport `Reforming Afghanistan's Broken
Judiciary' van de `International Crisis Group' met daarbij specifieke
aandacht voor het effect van geheime detenties op de ontwikkeling van
de Afghaanse rechtsstaat.
* De `International Crisis Group' stelt in onderhavig rapport dat het
Afghaanse justitiële systeem in een zeer slechte staat verkeert.
Aangezien een functionerend en betrouwbaar rechtssysteem de basis
vormt voor gerechtigheid en stabiliteit in Afghanistan, roept de
`International Crisis Group' de Afghaanse overheid en de
internationale gemeenschap op om versterking van de rechtsstaat de
hoogste prioriteit te geven. Het rapport doet aanbevelingen aan
zowel de Afghaanse autoriteiten als aan de internationale
gemeenschap.
* De regering deelt de stelling van de `International Crisis Group'
dat een functionerende rechtsstaat essentieel is voor Afghanistan.
Decennia van conflict hebben het Afghaanse rechtssysteem verzwakt.
Om de capaciteit en de legitimiteit van het systeem te verbeteren
is een langdurige en intensieve inzet noodzakelijk. De Afghaanse
overheid heeft hiertoe belangrijke eerste stappen gezet met het
`Law and Justice for All' programma. Tijdens de internationale
Kabul Conferentie in juli 2010 is besloten om prioriteit te geven
aan de uitvoering van dit programma en er zijn benchmarks voor
implementatie opgesteld. Het gaat hierbij ook om zaken als training
en `pay and grade reform' zoals genoemd in het rapport van de
`International Crisis Group'.
* De internationale gemeenschap, waaronder de EU, is nauw betrokken
bij het versterken van de Afghaanse overheid, de rechtsstaat en
hervormingen in de justitiesector. Het programma van de EU, dat tot
medio 2012 een budget heeft van 20 miljoen euro, bestaat voor een
groot deel uit financiering van programma's binnen het `Afghan
Reconstruction Trust Fund' (ARTF). Deze zijn gericht op het
versterken van instituties binnen de justitiesector, het creëren
van `legal awareness' en het leveren van technische assistentie.
Voor de periode 2012-2014 is vooralsnog een budget van 40 miljoen
gereserveerd. Een onderzoeksmissie van de EU zal in januari bezien
op welke terreinen verdere ondersteuning binnen de justitiesector
het meest gewenst is.
* Nederland ondersteunt daarnaast enkele concrete projecten ter
versterking van de rechtsstaat, in lijn met de aanbevelingen van de
`International Crisis Group'. Een voorbeeld is een bijdrage van
600.000 euro aan de `International Development Law Organisation'
(IDLO), welke onder andere training geeft aan justitie en
activiteiten ontplooit ter versterking van de juridische positie
van de vrouwen en hun toegang tot recht. Voorst steunt Nederland in
samenwerking met UNDP de oprichting en uitrusting van
vertaalafdelingen binnen het Hooggerechtshof en het Ministerie van
Justitie. Dit is cruciaal voor de ontwikkeling van moderne
wetgeving en harmonisatie van Afghaanse wetgeving met
internationaal (humanitair) recht, zoals de `International Crisis
Group' voorstelt.
* Het rapport onderstreept dat diepgaande kennis noodzakelijk is om
verbetering van het rechtssysteem te bewerkstelligen. De
aanbeveling wordt gedaan om per provincie een beoordeling te maken
zodat een strategie gehanteerd kan worden die gebaseerd is op de
realiteit ter plaatse. Nederland steunt deze notie, en heeft eerder
dit jaar een onderzoek laten uitvoeren naar de staat van de
juridische instituties in Uruzgan door GTZ en het `Max Planck
Instituut' (het rapport is beschikbaar op:
http://www.mpil.de/shared/data/pdf/pna_uruzgan_final_1.pdf). Samen
met de Afghaanse overheid, de VS en Australië wordt nu gewerkt aan
de implementatie van aanbevelingen uit dit rapport.
* Ten aanzien van geheime detenties is de regering van mening dat de
Afghaanse rechtsstaat niet gebaat is bij een behandeling van
gevangenen zoals beschreven in het ICG-rapport. Deze opvatting
wordt binnen de internationale gemeenschap breed gedeeld. De VS
heeft--zoals ook in het rapport te lezen valt--het detentiecentrum
in Bagram inmiddels gesloten. De Kamer is hier eerder per brief
over geïnformeerd (kamerstuk 27925, nr.372, 2009).
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Dr. U. Rosenthal
Ministerie van Buitenlandse Zaken