Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
14-12-2010
Onderzoek naar margeverdeling bedrijfskolom
De prijzen in de agrofoodsector zijn regelmatig onderdeel van
maatschappelijk debat. De grote marge tussen consumentenprijs en
uitebetaalprijs teler zou verdwijnen in de zakken van de groothandel.
Aanleiding voor Frugi Venta om een onafhankelijk onderzoek te laten
uitvoeren.
Hiervoor is bureau SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de
Universiteit van Amsterdam, in de arm genomen. Dit bureau heeft het
functioneren van de bedrijfskolom van verse groenten en fruit
onderzocht. Begin deze week is een persbericht verzonden met de
belangrijkste conclusies in het rapport. Tussen teelt en schap vervult
de groothandel een intermediairfunctie, bestaande uit logistieke
dienstverlening, de borging van kwaliteit en voedselveiligheid en het
opvangen van prijsfluctuaties en risico's. "Dit is een vak apart",
aldus Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta. "De meerwaarde van een
goede logistieke stroom heeft een prijs. Dat doen we in zwaar
concurrerende omstandigheden in een internationale markt. De nettomarge
die hierbij voor de groothandel resteert is marginaal te noemen."
Conclusie
Er is gekeken naar de opbouw van de consumentenprijs. Conclusie is dat
de supermarkt een groter deel van de consumentenprijs verklaart dan de
groothandel. Gekeken naar een bredere range van producten, blijkt dat
de brutomarge van de groothandel als percentage van de omzetwaarde
tussen 13 en 17 procent ligt, voor de supermarkt ligt dit tussen 20 en
34 procent. Het rapport kunt u hier downloaden.