Zes ton voor groot onderzoek naar leren
Datum bericht: 9 december 2010
Het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen
ontvangt zeshonderduizend euro voor een groot onderzoek naar
verschillende aspecten van leren vanuit het NWO-onderzoeksprogramma
Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC).
Daarbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste inzichten op het gebied
van brein- en cognitieonderzoek en de expertise van het Donders
Institute. Algehele coördinatie ligt bij prof. dr. Ludo Verhoeven,
hoogleraar Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling. De onderzoeken gaan
begin 2011 van start en zullen medio 2015 zijn afgerond. Het onderzoek
is gericht op de volgende thema's:
The learning child
Het ontwikkelen en evalueren van nieuwe onderwijsvormen die recht doen
aan de individuele capaciteiten van kinderen in het primair onderwijs.
Word learning from written text
Met behulp van neurocognitieve experimenten bij kinderen en volwassenen
wordt bekeken onder welke condities kinderen zowel als volwassenen
nieuwe woorden leren, consolideren en opslaan in het geheugen. Hoe vaak
moeten woorden gezien zijn voor ze uiteindelijk worden vastgelegd? En
hoe belangrijk is de context?. Ook wordt onderzocht in hoeverre het
ophalen van woorden de opslag ervan nog kan versterken.
Learning and memory of multimodal information (The learning teacher)
Hoe leren leerlingen en docenten? Hoe houden ze multimediale informatie
vast? En kan beter leren van docenten de individuele variatie in
leersucces van leerlingen verklaren. Deze laatste twee onderzoeken
worden mede begeleid door prof. Guillén Fernandez van het Donders
Institute.
ICT-supported reading intervention
Tenslotte is Verhoeven samen met dr. Eliane Segers projectleider van
het onderzoeksproject ICT-supported reading intervention. Hier wordt
gezocht naar de meest optimale effecten van een computer-ondersteund
leesinterventieprogramma voor kinderen met leesproblemen in het primair
onderwijs.
Radboud Universiteit Nijmegen