Vialis
BR>
"Hanzelijn"-tracé veilig en op spanning door Vialis
Vialis Railway Systems legt momenteel de laatste hand aan de levering
van 129 stuks seinen, 256 stuks railtrafo's, 26 stuks
hoogspanningsvoedingskasten 3 KV - 110 V en diverse elektrotechnische
materialen ten behoeve van de Hanzelijn.
In maart ontving Vialis de opdracht van VolkerRail voor deze levering
ten behoeve van de Hanzelijn. VolkerRail, het railinfrabedrijf van
VolkerWessels, werkt in Flevoland met verschillende partners aan dit
traject, waarbij het in totaal gaat om 95 kilometer spoor, 24 wissels,
een tunnel en twee stationsomgevingen.
De `Hanzelijn' is een nieuw spoortracé dat Lelystad en hartje Zwolle
(circa 45 km) met elkaar verbindt. De reistijd tussen deze steden wordt
straks ca. een half uur. Hierdoor komen het noorden en noordoosten van
Nederland straks qua reisafstand dichter bij de Randstad te liggen.
Doel van de aanleg van de Hanzelijn is verkorting van de reistijd
tussen de Randstad en Zwolle, een betere ontsluiting van Flevoland en
ontlasting van spoorwegknelpunten als Utrecht en Amersfoort. Ook biedt
de spoorlijn meer ruimte voor internationale (hoge snelheids)treinen en
goederentreinen.
Daarnaast geeft de aanleg van dit nieuwe stuk spoor ook een nieuwe
impuls aan de regio. De economische ontwikkeling wordt hiermee in het
noorden en noordoosten van Nederland en in de provincie Flevoland
gestimuleerd.
De eerste Vialis-leveringen binnen dit project vonden reeds vanaf juni
2010 plaats, de oplevering van het gehele project is mei 2011. Hierna
start er een proef- en testperiode gedurende een periode van minimaal
een jaar.
In de periode augustus tot december is ca. 20 km spoor van de Hanzelijn
(tot en met station Dronten) voorzien van een beveiligingssysteem (oa
seinen, spoorstroomlopen, relais- en hoogspanningskasten).
Momenteel wordt hard gewerkt om de eerste mijlpaal binnen het contract
(31-12-2010) te behalen. Vanwege de vorst wordt zelfs in de
traditionele kerstperiode doorgewerkt om de opgelopen achterstand in te
halen.