Ingezonden persbericht
---
File: 136e0f.gif
Persbericht
11 december 2010
Principe-akkoord nieuwe NS CAO
Sober, sociaal en dynamisch als uitgangspunt
Onderhandelaars van NS en vakbonden hebben zaterdagochtend een principe-akkoord bereikt over een nieuwe NS CAO voor 15-duizend werknemers. De CAO met als motto `Samen maken we het verschil' krijgt een looptijd van 27 maanden en loopt van 1 november 2010 tot 1 februari 2013. Gedurende deze looptijd worden de lonen drie maal verhoogd. Het akkoord voorziet in een loonstijging van 1,8% per 1 november 2010, 1,5% per 1 januari 2012 en nog eens 0,5% per 1 januari 2013. De onregelmatigheidstoeslagen worden vanaf 1 november 2010 verhoogd met 10%. Mede met het oog op de economische context is de CAO sober, sociaal en dynamisch. Naast de loonstijging voorziet de CAO in afspraken over onder meer vakmanschap, gezondheid, arbeidsverhoudingen en duurzame inzetbaarheid. Directeur HR & Organisatie Harry van de Kraats is blij met het bereikte resultaat: "we bieden een verantwoorde ontwikkeling van de arbeidsvoorwaarden, terwijl we tegelijkertijd voor onze mensen de condities scheppen om vitaal de eindstreep te halen. Deze CAO biedt daarvoor een goede basis. Ook ben ik verheugd dat wij samen met de bonden goede afspraken hebben kunnen maken over voortzetting van eigentijdse arbeidsrelaties." Sober NS wil een nationale en Europese multimodale dienstverlener zijn. Het is daarbij voor NS van groot belang om in 2015 de Hoofdrailnetconcessie te verwerven. Hierbij passen een gematigde kostenontwikkeling, maar ook afspraken die de werknemers voldoende stabiliteit en vertrouwen geven. De afspraken voldoen aan deze voorwaarden. Sociaal Voor de continuïteit van de NS als organisatie, als ook voor de realisering van de ambities op weg naar 2015, is het van groot belang dat de mensen die bij NS werken vanuit hun kracht kunnen opereren. Hierbij krijgt het vakmanschap van NS medewerkers een zwaar accent. Daarnaast wil NS inzetten op een leeftijdsbewust beleid. Dat houdt in dat werknemers in iedere levensfase zelf gezond en actief vorm kunnen geven aan hun loopbaan.
NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 11 december 2010 Pagina 2/2
Dynamisch Partijen komen tegemoet aan de maatschappelijke trend van langer doorwerken met een reeks samenhangende afspraken die zich laten samenvatten onder de titel `sparen en werken op maat'. Onderdeel van de afspraken is dat medewerkers een persoonlijk budget krijgen dat zij kunnen besteden aan extra vrije tijd, opleiding, stages, loopbaantrajecten of de mogelijkheid om korter te werken. Spoorcollege De erkenning van het vakmanschap komt ook tot uitdrukking in de oprichting van een vakschool voor MBO-functies:het `Spoorcollege'. Het gaat om een school voor en uiteindelijk van de hele spoorwegbranche. Het collegepakket omvat de hele leerketen van de algemene basisopleiding via beroepsspecifieke opleidingen tot praktijkinstructie tijdens de dienst. NS gaat de mogelijkheden voor de oprichting van het college onderzoeken. Andere partijen in de spoorbranche kunnen daarbij aansluiten. Dit onderzoek moet eind 2011 tot besluiten leiden.
Noot aan de redactie
Neem contact op met NS persvoorlichting , telefoon 030-2357070, E-mail persvoorlichting@ns.nl. Corporate Communicatie, Persvoorlichting.
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen FYRA, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren. NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --