Gemeente Meppel
Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2014
Het college heeft de nota `sluitende aanpak 2011-2014' aangaande
onderwijsachterstandenbeleid vastgesteld. Doel is om alle scholieren in
een achterstandssituatie op niveau te krijgen. De gemeente Meppel zet
het extra geld in om alle peuterspeelzaalleidsters en pedagogisch
medewerkers van kinderopvang op te leiden. Hierdoor worden
achterstanden eerder gesignaleerd.
Harmonisatie voorschoolse voorzieningen
De gemeente heeft samen met de basisscholen, stichting welzijn Meppel
Westerveld, Icare, speelwerk kinderopvang en Partou overeenstemming
bereikt over de aanpak onderwijsachterstanden bij kinderen van 0-6
jaar. De partijen gaan nauwer samenwerken zodat jonge kinderen die
dreigen een onderwijsachterstand op te lopen tijdig worden bijgestuurd.
Hiermee wil de gemeente voorkomen dat kinderen met een achterstand aan
het basisonderwijs beginnen.
Vervolgonderwijs
Door in een vroeg stadium in te grijpen op mogelijke
onderwijsachterstanden wil de gemeente bevorderen dat er minder
schooluitval in het vervolgonderwijs plaatsvindt. Dit moet er toe
leiden dat er minder laagopgeleide scholieren op de arbeidsmarkt
instromen. Immers, een goede opleiding vergroot de kansen op een goede
baan.
Verlaging gemeentelijke bijdrage
Het kabinet zet in op het verkleinen van de onderwijsachterstanden.
Daarom krijgt de gemeente meer geld om dit doel te realiseren. De
gemeente Meppel investeerde zelf al jaren in
onderwijsachterstandenbeleid. Door de forse extra bijdrage van het rijk
kan de gemeentelijke bijdrage met 58.000 euro omlaag.