Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Oeverdijk goed ontvangen
Publicatiedatum : 9 december 2010
Het plan om bij de versterking van de Markermeerdijk tussen Amsterdam
en Hoorn ook de mogelijkheid van een zogenaamde oeverdijk mee te nemen,
is goed ontvangen door vertegenwoordigers van bewoners, organisaties en
betrokken overheden.
Een oeverdijk is een nieuwe versterkingswijze; een halfhoge brede
zanddijk die in het Markermeer tegen de bestaande dijk wordt
gelegd. Ons dagelijks bestuur heeft besloten de aanleg van een
oeverdijk als extra alternatief aan de lopende planstudies toe te
voegen.
Uit eerdere onderzoeken bleek dat versterking van de dijk op de
gebruikelijke manier, met grond aan de landkant of de waterzijde of
door middel van een damwand, erg ingewikkeld en kostbaar is en sterk
ingrijpt op de omgeving. Een oeverdijk is via het water makkelijker aan
te leggen. Natuur en recreatie kunnen er baat bij hebben. Op
verschillende plekken is een oeverdijk niet mogelijk, zoals bij de
historische kernen met havens als Volendam, Hoorn en Durgerdam.
Kees Stam, portefeuillehouder Waterkeringen: "Een oeverdijk kan een
flexibele en toekomstgerichte oplossing zijn, die bij aanleg minder
overlast oplevert. Onderzoek moet uitwijzen of de aanleg en het
onderhoud ook goedkoper kan dan bij een conventionele dijkversterking.
Versterking met zand past goed bij de landelijke ontwikkelingen. Een
zandige oplossing is deze zomer ook gekozen voor versterking van dijken
en duinen tussen Camperduin en Den Helder."
We brengen de effecten van de oeverdijk én de gebruikelijke
versterkingsmethoden de komende tijd in beeld. Het gaat om effecten op
wonen en werken, natuur, landschap, cultuurhistorie, recreatie en
kosten voor aanleg en onderhoud. Dit gebeurt in een zogenaamde MER
(Milieu Effect Rapportage). Hierbij worden de belanghebbenden actief
betrokken. Tegelijkertijd voeren we een aantal praktijkonderzoeken uit
om extra kennis en ervaring op te doen met dijkversterkingen op
veenondergrond. Door de ontwikkelingen loopt de planstudie voor de
dijkversterking tussen Hoorn en Amsterdam vertraging op, maar dat is
nodig om een weloverwogen besluit te nemen voor de manier waarop de
dijk versterkt wordt.
De dijkversterking tussen Hoorn en Amsterdam is onderdeel van het
Hoogwater-beschermingsprogramma waarbinnen HHNK momenteel 120 kilometer
dijken en duinen langs de Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer en
Markermeer versterkt. Deze versterkingen zijn nodig omdat ons klimaat
verandert, de zeespiegel stijgt en golven met meer kracht op dijken en
duinen slaan. Onze versterkingsprojecten worden gefinancierd door het
Rijk. Bij elke versterking zoeken we, samen met provincie,
Rijkswaterstaat, gemeenten, belangen-organisaties, bewoners en experts,
naar de best haalbare en betaalbare oplossing.