TenCate levert hightechmaterialen voor Superbus van Wubbo Ockels
09 december 2010
De Superbus van Prof. Dr Wubbo Ockels wordt tijdens de opening van de
Miljonair Fair in het RAI Congrescentrum in Amsterdam op donderdag 9
december officieel gepresenteerd. TenCate Aerospace Composites heeft
diverse composietmaterialen geleverd voor de bouw van de Superbus.
Naast composiet voor de constructie betreft het koolstofmateriaal voor
de panelen van de vleugeldeuren. Dankzij de uitstekende
veiligheidseigenschappen wordt dit materiaal al veelvuldig toegepast in
het interieur van vliegtuigen.
Het Superbus-concept is bedacht door Prof. Dr Wubbo Ockels. De
basisgedachte is dat de Superbus comfortabel, vraagafhankelijk en
punt-tot-puntvervoer verzorgt en mede dankzij de hoge snelheid kan
concurreren met auto en trein. De elektrisch aangedreven Superbus
verbruikt bij 250 kilometer per uur net zo veel energie als een normale
bus bij 100 kilometer per uur. De Superbus zal 23 passagiers op zeer
comfortabele manier vervoeren.
Constructie
Dankzij het gebruik van composietmaterialen is de 15 meter lange
Superbus laag in gewicht en enorm sterk tegelijk. Het chassis van de
Superbus - met inbegrip van de cockpit en het achterste deel, waar de
accu's zijn geplaatst - is volledig vervaardigd uit
koolstofvezelcomposiet dat onder meer door TenCate is geleverd. TenCate
is hofleverancier van geavanceerde materialen aan de internationale
vliegtuigindustrie.
Vleugeldeuren
De Superbus bestaat uit meerdere compartimenten, die aan elke zijde
toegankelijk zijn via acht vleugeldeuren. Onder meer voor de
deurpanelen aan de binnenzijde leverde TenCate koolstoflaminaat van het
merk TenCate Cetex®. Dit gekwalificeerde materiaal wordt veelvuldig
toegepast in de vliegtuigindustrie vanwege de uitstekende eigenschappen
op het gebied van brandveiligheid.
TenCate Aerospace Composites
Almelo, donderdag 9 december 2010
Ten Cate NV