ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob VAO Spoor
Bijdrage Arie Slob VAO Spoor
donderdag 09 december 2010 15:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Het was een zeer omvangrijk
algemeen overleg maar ik heb toch nog de behoefte om de Kamer op vier
punten om een uitspraak te vragen. Vandaar de volgende moties.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in 2008 een quickscan regionaal spoor is opgesteld en
dat enkele kortetermijnknelpunten uit deze quickscan momenteel worden
aangepakt;
overwegende dat uit de quickscan blijkt dat er ook na deze maatregelen
veel knelpunten blijven op het regionale spoor en dat dit wordt
bevestigd door de rapportage NMCA Regionaal Openbaar Vervoer;
verzoekt de regering, binnen een jaar de quickscan regionaal spoor te
actualiseren zodat de Kamer inzicht krijgt in de mogelijke oplossingen
voor genoemde knelpunten per traject en de kosten hiervan,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij
blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 244 (29984).
**
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat de file top 50 wordt gebruikt als instrument bij
besluitvorming over aanleg van weginfrastructuur;
overwegende dat er geen instrument is dat zichtbaar maakt waar op het
Nederlandse spoor de knelpunten zitten;
verzoekt de regering, in samenwerking met ProRail, NS, overige
vervoerders en decentrale overheden een spoorknelpuntenindex te
ontwikkelen waarbij knelpuntbaanvakken worden geïdentificeerd op basis
van het aantal vertragingen en andere kwaliteitsaspecten van de
dienstregeling zoals werkelijke reissnelheid, in de dienstregeling
opgenomen uitbuigingen en inzet van volgtreinen, en de Kamer hierover
binnen een jaar te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij
blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 245 (29984).
**
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat jaarlijks circa 100 km van het spoor wordt vernieuwd
in het kader van het project bovenbouwvernieuwing;
constaterende dat bij dit project geen rekening wordt gehouden met
toekomstige snelheidsverhogingen naar 160 of 200 km/uur;
constaterende dat snelheidsverhoging ook op regionale spoorlijnen kan
leiden tot reistijdverbetering en een betrouwbaarder dienstregeling;
verzoekt de regering, bij het programma bovenbouwvernieuwing voortaan
rekening te houden met toekomstige snelheidsverhogingen naar 160 of 200
km/uur en de Kamer binnen zes maanden hierover te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij
blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 246 (29984).
**
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de groei van het personen- en goederenvervoer leidt tot
het intensiever gebruik van het spoorwegnet;
overwegende dat daardoor spoorwegovergangen veelvuldig en langdurig
gesloten moeten worden, waardoor de regionale bereikbaarheid wordt
aangetast;
overwegende dat er geen norm is voor de maximale sluitingstijden van
spoorwegovergangen;
verzoekt de regering, een norm voor de maximale sluitingstijden van
spoorwegovergangen gerelateerd aan het gebruik van deze
spoorwegovergangen door het wegverkeer te ontwikkelen, op basis waarvan
naar oplossingen moet worden gezocht zoals ongelijkvloerse kruisingen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob en
Verhoeven. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 247 (29984).
De heer De Jong van de fractie van de Partij voor de
Vrijheid heeft afgezien van zijn termijn. Daarom is nu het woord aan de
heer Monasch van de fractie van de Partij van de Arbeid als laatste
spreker van de zijde van de Kamer.
**
Arie Slob