SIRE
Nieuwe SIRE-campagne
09 Dec 2010
SIRE presenteert nieuwe campagne `Ik ben er nog'
~ Een op de vier Nederlanders laat het contact met een dodelijke zieke
verwateren of neemt helemaal geen contact meer op ~
Hilversum, 9 december 2010 - SIRE (Stichting Ideële Reclame) heeft
vandaag de nieuwe campagne `Ik ben er nog' gelanceerd. Deze campagne is
gericht op het sociale contact van dodelijk zieken. Uit onderzoek
blijkt dat een op de vier Nederlanders het contact met een dodelijk
zieke laat verwateren. Ruim 80 procent zou een dodelijk zieke
vriend(in) of kennis vaker willen zien of bellen, maar doet dat niet.
20 procent van hen geeft aan daar spijt van te hebben.
Hoewel de Nederlandse bevolking weet dat dodelijk zieken behoefte
hebben aan contact en vaak te kampen hebben met eenzaamheid, stelt men
het contact toch uit. Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten er
tegenop zien om contact op te nemen, omdat men niet weet hoe je met een
dodelijk zieke om moet gaan en wat ze tegen hem of haar moet zeggen.
Daarnaast komt er naar voren dat dodelijk zieken minder vaak worden
uitgenodigd voor feestjes en activiteiten omdat dat de sfeer drukt. Als
argument wordt vaak aangegeven dat dodelijk zieken alleen behoefte
hebben aan contact met familie en goede vrienden en juist geen behoefte
hebben aan een druk sociaal leven, echter dit blijkt niet altijd zo te
zijn. Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate, in opdracht van SIRE.
Taboe
Marion Koopman, bestuurslid SIRE: "Het is opvallend dat meer dan helft
van de Nederlanders zich snel bezwaard voelt om contact op te nemen met
een dodelijk zieke. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat een dodelijk
zieke dubbel wordt gestraft. Eerst wordt hun wereld op zijn kop gezet
omdat ze te horen krijgen dat ze niet meer lang te leven hebben, daarna
verliezen ze ook nog eens het contact met hun sociale omgeving. Voor
ons was dit een reden om met de nieuwe SIRE-campagne dit onderwerp aan
te snijden en inzichtelijk te maken wat voor impact een dodelijke
ziekte heeft op sociale contacten en de omgeving van een patiënt."
Campagne
Vanaf 9 december worden op televisie, radio, in kranten en
tijdschriften diverse indringende beelden en foto's vertoond van
dodelijk zieken en hun sociale omgeving. Daarnaast lanceert SIRE de
website www.ikbenernog.nl Hier worden persoonlijke verhalen gedeeld,
maar ook tips en adviezen gegeven.
(386 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk bespreekbaar te
maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers.
SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. Iedereen die
meewerkt aan de SIRE-campagnes doet dit belangeloos en zonder enige
financiële vergoeding. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere
organisaties.
Aan deze nieuwe SIRE-campagne werken onder andere de volgende partijen
belangeloos mee:
Etcetera Reclamebureau, LEWIS PR - Global Communications, De
Mediamaatschap, Code D'Azur en Synovate
Voor verdere persinformatie, campagnemateriaal of een interview kunt u
contact opnemen met LEWIS PR:
Gijs Moonen, T: +31 (0)40 235 46 00, M: sire@lewispr.com
Danielle Wildemast, T: +31 (0)6 818 78 223, M: sire@lewispr.com
Voor verdere informatie over SIRE kunt u contact opnemen met:
Marion Koopman, T: +31 (0)6 538 32 355, M: marion.koopman@kpn.com
Pim Slierings, T: +31 (0)6 237 53 738, M: pim.slierings@sire.nl
Op www.ikbenernog.nl kunt u alle campagne-uitingen bekijken.