ChristenUnie
Peter van Dalen op de bres voor Europese piloten
vliegtuig donderdag 09 december 2010 17:24 Europarlementariër Peter van
Dalen heeft vandaag vragen gesteld aan de Europese Commissie om te
voorkomen dat Europese piloten met een Amerikaans vliegbrevet niet
langer met Amerikaanse vliegtuigen in de Europese Unie mogen vliegen.
Het besluit dreigt te worden genomen door het comité dat het Europese
Agentschap voor Veiligheid in de Luchtvaartsector (EASA) bijstaat in de
uitoefening van haar taken. Van Dalen: ,,Dit comité wil Europese
piloten met een Amerikaans vliegbrevet gaan verbieden te vliegen in de
Europese Unie. Daarmee worden zij benadeeld ten opzichte van
Amerikaanse piloten met een Amerikaans vliegbrevet want die mogen in de
voorstellen wel gewoon met een Amerikaans vliegtuig in de Europese Unie
blijven vliegen. Ik begrijp noch de logica noch de beweegredenen.
Waarom wil een Europese instelling Europese piloten discrimineren?"
Volgens de europarlementarier zit een groot probleem ook in de
benadering van het onderwerp. ,,Overal in de luchtvaartsector wordt als
regel aangehouden dat een piloot bevoegd is te vliegen met vliegtuigen
die geregistreerd staan in het land waarvan de piloot een vliegbrevet
heeft. Waar de piloot woont of waar hij vliegt is niet relevant. Nu wil
het comité, op initiatief van EASA, dit systeem gaan veranderen.
Terwijl dit besluit voor de naar schatting 10000 Europese piloten met
een Amerikaans vliegbrevet hoogstwaarschijnlijk negatieve gevolgen gaat
hebben qua werkgelegenheid en administratieve lasten."
Veiligheid
Van Dalen verbaast zich verder dat EASA zich bij haar voorstellen
beroept op de veiligheid in de luchtvaartsector. De EASA wil met deze
maatregel Europese piloten stimuleren een EU-vliegbrevet te halen omdat
EASA van mening is dat alle niet-EU-brevetten van een mindere kwaliteit
zijn dan de EU-brevetten. Van Dalen: ,,Verreweg het grootste aantal
piloten in de EU dat niet beschikt over een EU-brevet, beschikt over
een Amerikaans brevet. Als piloten met zulke brevetten daadwerkelijk
een gevaar voor de luchtverkeersveiligheid in de EU zouden opleveren
dan vind ik het toch wel zeer opmerkelijk dat
verzekeringsmaatschappijen van piloten geen onderscheid maken tussen
piloten met een EU-brevet en een Amerikaans brevet, qua premie.
Blijkbaar vinden de verzekeringsmaatschappijen, die er geen baat bij
hebben onnodig risico te lopen, dat beide brevetten van eenzelfde
veiligheidsniveau zijn. Daarom heb ik het idee dat EASA andere motieven
heeft om de wetgeving aan te passen."
Van Dalen weet echter niet welke motieven dit zijn. ,,Daarom heb ik
vragen over dit onderwerp aan de Europese Commissie gesteld. Ik wil
graag van Commissaris Kallas horen wat hij van de voorstellen van EASA
vindt. En misschien komen we er op die manier achter wat de werkelijke
beweegredenen van EASA zijn. Ik zou graag zien dat de Europese
Commissie alles in het werk stelt om te voorkomen dat 10000 Europese
piloten de dupe worden van deze nieuwe wetgeving."