Definitieve afsluiting kruising Princenhagelaan en Liesboslaan
De kruising Liesboslaan/Princenhagelaan blijft afgesloten voor
autoverkeer vanaf de Liesboslaan. Burgemeester en wethouders hebben
deze week een definitief verkeersbesluit daarvoor genomen.
De kruising zal volgend voorjaar een definitieve inrichting krijgen.
Wilbert Willems, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur: âHet is
vervelend voor de inwoners van het buitengebied, maar we hebben dit
besluit moeten nemen, om verkeersongevallen te voorkomen en een goede
doorstroming op de Ettensebaan te garanderen. We vinden dat
belangrijker dan een directe verbinding van het buitengebied met
Princenhage.â
De eerste twee jaar na de opening van de kruising in mei 2006 vonden er
28 ongevallen plaats waarvan acht met letsel. De kruising stond toen
bekend als de gevaarlijkste van Breda.
Het feit dat sinds de afsluiting in oktober 2009 geen ongelukken meer
gebeurd zijn, sterkt het college in zijn mening dat definitieve
afsluiting de beste optie is. Het rapport van Veilig Verkeer Nederland
steunt deze lijn. Het overstekende verkeer op de kruising, zorgt voor
een onveilige situatie. Een goede alternatieve ontsluiting voor het
autoverkeer is de Ettensebaan. Gebruik van deze route leidt niet tot
onaanvaardbare afstand wat betreft omrijden.
Voor de definitieve afsluiting wordt onder andere gebruik gemaakt van
paaltjes die door de nood- en hulpdiensten zijn neer te klappen.
Zienswijzen
In totaal heeft het college 34 zienswijzen ontvangen op het
concept-verkeersbesluit. Eén daarvan is ondertekend door 126 bewoners.
De meeste bewoners maakten duidelijk tegen het afsluiten van het
kruispunt te zijn. Verder gaf men alternatieven aan met als doel het
kruispunt open te houden voor autoverkeer. Na afwegen van alle
betrokken belangen en de zienswijzen is het college niet tot een ander
standpunt gekomen.
Het alternatief om verkeerslichten te plaatsen is geen optie, omdat dit
tot gevolg heeft dat de wachttijd voor autoâs op de Ettensebaan
toeneemt. Doorstroming heeft prioriteit en een langere wachttijd
belemmert de doorstroming op deze hoofdweg, die deel uitmaakt van de
hoofdverkeersstructuur.
Het college acht de aanleg van een rotonde geen optie omdat er geen
geld is voor zoân dure ingreep. Bovendien heeft dit tot gevolg dat een
sluiproute over de Liesboslaan ontstaat en dat is onwenselijk.
Vervolgproces
De bewoners die een zienswijze indienden, ontvangen een reactie per
brief, de nota van reactie en het definitieve verkeersbesluit. In
overleg met de betrokken Dorpsraad Princenhage en Stichting Wijkraad
Buitengebied Breda Zuid-West wordt bekeken of er behoefte is aan een
verdere toelichting op het besluit.
Het is mogelijk tegen het definitief verkeersbesluit beroep in te
stellen bij de rechtbank.
Breda, 10 december 2010
Te downloaden:
* Nota van Reactie Princenhagelaan Liesboslaan.pdf
Zie het origineel
Gemeente Breda