Rijksoverheid
Start en oplevering werkzaamheden A12 tussen Gouda - Woerden - Oudenrijn
Toespraak | 09-12-2010
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu opende vandaag
officieel de spitsstrook tussen Woerden en Gouda en de ingebruikname
van de vierde rijstrook tussen Woerden en Oudenrijn. Daarnaast zette ze
de in de grond voor de aanleg van een extra rijstrook tussen Gouda en
Woerden.
De minister sprak een gehoor toe van Rijkswaterstaatmedewerkers en de
mensen van de aannemersbedrijven die het werk hebben uitgevoerd en gaan
uitvoeren. Ze benadrukte in haar speech het essentiële belang van een
goede balans tussen een goede doorstroming, verkeersveiligheid en een
gezonde leefomgeving.
Het werk wordt zo snel opgeleverd dat ik het nauwelijks kan bijhouden.
Ik ben echt verbaasd over hoe snel het gaat.
Wat er vandaag ligt is een uitvloeisel van uw harde werk.
Eén van de mensen die sinds het allereerste begin van de Spoedaanpak
verantwoordelijk is voor al die rappe opleveringen, is Louis
Schouwstra.
Nu nog portfoliomanager van de Spoedaanpak én rechterhand van Sieben
Poel, vanaf 1 januari is hij directeur verkeer en infrastructuur bij de
dienst Noord Nederland.
Bedankt voor fighting for every inch, ik wens je veel succes in je
nieuwe functie, Louis.
Dames en heren,
Ik zei het zojuist: Rijkswaterstaat en de aannemers laten er geen gras
over groeien.
Begin maart van dit jaar begon u met de aanleg van de spitsstrook
tussen Woerden en Gouda, en ondanks een planning die aangaf dat dit
eind 2011 klaar zou zijn, rijden we er nu al op.
Er zullen ongetwijfeld automobilisten zijn die het al lang genoeg
vonden duren - wat ik me ook wel weer kan voorstellen - het is toch
goed dat we hebben gewacht totdat deze strook echt veilig in gebruik
kon worden genomen.
Een betere doorstroming is natuurlijk van groot belang, de veiligheid
van de Nederlandse weggebruiker hebben we eveneens hoog in het vaandel.
De extra rijstrook tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn, levert u
vandaag ook op.
Mijn complimenten voor al dit snelle en degelijk uitgevoerde werk aan
het projectteam van RWS, de medewerkers van Heijmans, Spie en Dura
Vermeer en alle andere betrokkenen.
U heeft met hart en ziel aan deze projecten gewerkt.
Een van de mensen die bepalend is geweest voor het succes van het
project Woerden-Gouda, en dankzij wiens inzet we hier vandaag staan, is
Bob Spoor van Dura Vermeer.
Bob overleed in augustus aan de vooravond van de laatste werkzaamheden.
Zijn vrouw is vandaag in ons midden.
Mevrouw Spoor, ik waardeer uw aanwezigheid zeer.
Fijn dat u er bent.
Bob stond bekend als een integer persoon met een frisse kijk op
problemen en liefde voor het vak.
Hij wordt door zijn collega's enorm gemist.
U heeft met z'n alleen een prestatie van formaat geleverd.
De spitsstrook Woerden-Gouda, de vierde baan tussen Woerden en
knooppunt Oudenrijn en straks een vierde strook tussen Gouda en
Woerden.
De A12 is de oude dame van ons snelwegennetwerk en ondergaat meerdere
facelifts.
Projecten die het fileleed, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid
van de omwonenden tussen knooppunt Gouwe en knooppunt Oudenrijn
drastisch verbeterd hebben.
Auto's kunnen weer doen waarvoor ze gebouwd zijn: doorrijden.
De komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in Gouda,
Waddinxveen, Woerden en Leidsche Rijn.
De drukte op de A12 zal dus toenemen.
Als we niets doen, groeien de files.
Daarom krijgt vrijwel de hele A12 - van Den Haag tot de Duitse grens -
een make-over.
Twee van de in totaal 8 knelpunten op de A12 die aangepakt worden
vanuit de Spoedaanpak zijn klaar en voor de voorbereidende
werkzaamheden van nummer drie (Gouda-Woerden) gaat dus vandaag de schop
in de grond.
In de regio Utrecht werken we overigens tot 2014 aan 23 wegprojecten,
waarvan nagenoeg de helft Spoedaanpak projecten zijn!
Uiteraard veroorzaken al deze werkzaamheden enige oponthoud.
Maar na deze tijdelijke hinder, volgt structurele doorstroming.
Doorstroming en verkeersveiligheid hebben we weliswaar hoog in het
vaandel, de kwaliteit van de leefomgeving is ook heel belangrijk.
Ik heb de laatste tijd vaak de vraag gehoord of het nu wel handig is,
infrastructuur en milieu onder één dak.
Ja!, dat is het.
Een goede inpassing is ontzettend belangrijk.
In het project Woerden-Gouda is daarom, in samenwerking met de
provincie, een zogenoemde droge faunapassage aangelegd.
Voor het project Gouda-Woerden wordt een natte passage gerealiseerd.
En in overleg met de gemeente Reeuwijk is het geluidscherm met 60 meter
verlengd en met twee meter verhoogd.
De gemeente heeft dit mede gefinancierd.
Belangrijk dat we dit samen doen.
De nieuwe rijstrook is ook opgenomen in het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) waarmee is verzekerd dat de
luchtkwaliteit voldoet aan onze strenge eisen.
Zowel het regionaal als het lokale bestuur verdienen dus ook lof voor
de wijze waarop de projecten zijn voltooid, namelijk met oog voor de
leefomgeving.
Zij zien het belang van een goede doorstroming, wij van een goede
inpassing.
Zo kunnen we samen veel bereiken.
Om die reden komt er de komende vijf jaar ruim 800 kilometer aan
rijstroken bij.
Om die reden geven we de komende tien jaar ruim 21 miljard euro uit aan
ons wegennetwerk.
Het zal de heer Van den Broek Humphreij, die namens de EVO de belangen
van 30 000 vervoerders in NL behartigt, als muziek in de oren klinken.
Mocht dat niet zo zijn, dan neem ik aan dat we dat zo van hemzelf
horen.
Dames en heren, laat ik vertellen waar mijn beleid voor onze
infrastructuur op neerkomt:
1 - Een sterke economie door versterking van onze mainports, brainports
en greenports;
2 - Meer ruimte voor initiatieven van provincies, gemeentes, bedrijven
en burgers;
En 3 - Vereenvoudiging van regels en procedures.
Dat is waar ik voor sta en dat is waar u zo hard voor werkt.
Het resultaat van uw werk zien wij vandaag hier en de komende jaren
elders in het land.
Ik zie er naar uit om met u nog vele schoppen in de grond te zetten.
Dank u wel.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu