Rijksoverheid
'Klantenservice moet echt beter'
Nieuwsbericht | 09-12-2010
'Dit moet echt beter.' Dat schrijft minister Verhagen van Economische
Zaken, Landbouw & Innovatie donderdag 9 december 2010 in antwoord op
Kamervragen over de klantenservice van bedrijven en de acties van Youp
van `t Hek.
'Bedrijven houden niet van slechte publiciteit en dit soort acties
dragen er aan bij dat ze hun klantenservice op orde brengen,'aldus de
minister.
Branche aanspreken
In de brief schrijft Verhagen dat de overheid keuzevrijheid en meer
concurrentie stimuleert. Daarvan profiteren consumenten. 'Maar
consumenten moeten wel het gevoel hebben dat die keuze er ook echt is
en niet dat de kwaliteit van de service over de hele linie onvoldoende
is,' aldus de minister. Daarvoor moet de oplossing niet direct worden
gezocht in nog meer wet- en regelgeving. Verhagen gaat de branche de
komende tijd aanspreken op de kwaliteit van de service.
Keuze valt vaak op prijs
Volgens Verhagen kiezen consumenten nu vaak op prijs, terwijl het loont
ook goed te kijken naar aspecten als de kwaliteit van de service.
Onderzoeken van consumentenorganisaties en consumentenprogramma/s
dragen bij aan de bekendheid omtrent het serviceniveau van bedrijven,
zodat consumenten dit kunnen betrekken bij hun keus. Ook is er een
einde gemaakt aan stilzwijgende verlenging van abonnementen waardoor je
als consument snel kan overstappen naar een ander bedrijf als de
klantenservice je ergens niet bevalt.
Maximumtarief 15 cent per minuut voor helpdesks
De minister wijst er in zijn brief op dat er de afgelopen jaren diverse
maatregelen genomen zijn om consumentenproblemen rond 0900-nummers aan
te pakken. Zo kunnen 0900-nummers die worden misbruikt, worden
ingetrokken door OPTA en is er een geschillencommissie ingesteld. Ook
wordt het tarief voor 0900-helpdesks van bijvoorbeeld telecombedrijven,
energieleveranciers en verzekeraars vanaf 1 april 2011 vastgesteld op
maximaal 15 ct per minuut. Het initiatief hiertoe komt mede van de
branche. Zo is er ook geen eventuele prikkel om wachttijden te laten
oplopen. 'De consument wordt hierdoor niet meer geconfronteerd met
buitensporige tarieven bij 0900-nummers waaraan hij gebonden is, omdat
hij een doorlopende klantrelatie heeft met het bedrijf achter het
nummer,' aldus Verhagen.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie