Vialis
BR>
Regionaal verkeersmanagement - Creatief en economisch verantwoordelijk omgaan
met bestaand asfalt
Wie de ruimte niet heeft, moet slim zijn. Wanneer van oorsprong
agrarische gebieden bijvoorbeeld een meer stedelijke functie krijgen
neemt de verkeersintensiteit toe. Soms ontbreekt echter de ruimte om
voldoende asfalt aan te leggen om zo doorstroming te garanderen.
Creatief omgaan met de middelen die er zijn, is het devies.
Op 9 december 2010 geven de heer Nico Janssen (projectleider bij de
provincie Gelderland) en de heer Kor Kleijwegt (projectleider bij
Vialis) tijdens de Dag van Verkeer en Mobiliteit in Houten een lezing
over de noodzakelijke make-over van de N302, waarbij gekozen werd voor
slimmer asfalt in combinatie met beperkt extra asfalt. Het gehele
traject van de wijze van aanbesteding, totstandkoming van de
vraagspecificatie, het ontwerpproces, keuzes tot en met realisatie
komen tijdens deze lezing aan bod. U kunt zich aanmelden voor deze
lezing via de website van de Dag van Verkeer en Mobiliteit:
www.verkeerenmobiliteit.nl.
De N302 verbindt Gelderland met Flevoland. Vanwege een toename van
woon-werkverkeer en bezoekers van het Dolfinarium en Walibi World,
oversteeg de verkeersintensiteit op de provinciale weg de toenmalige
capaciteit. De omliggende agrarische bedrijven vormden een extra
mobiliteitsuitdaging; landbouwvoertuigen moeten ook gebruik kunnen
maken van deze weg zonder stremmingen te veroorzaken. Voor de provincie
Gelderland en de gemeente Harderwijk was alleen méér asfalt geen optie;
het beschikbare asfalt moest ook efficiënter gebruikt gaan worden.
Projectbureau N302 deed een Europese aanbesteding op basis van een
functionele vraagspecificatie, een zogenoemd Design, Construct &
Maintain contract. Geïnteresseerde partijen werden gevraagd zelf
creatieve en economisch verantwoorde oplossingen te bedenken voor de
ongeveer vierhonderd eisen die het projectbureau had opgesteld.
Uiteindelijk kozen de provincie Gelderland en de gemeente Harderwijk
Heijmans en Vialis om de N302 door Harderwijk een noodzakelijke
make-over te geven.
Hiermee werd gekozen voor een oplossing met slimmer asfalt in plaats
van méér asfalt, waarmee de belangrijke criteria in het selectieproces
werden gerealiseerd: veilige doorstroming van het verkeer, leefbaarheid
en ruimtelijke kwaliteit.
Er werd bij de uitvoering gekozen voor een combinatie van bestaande
basiscomponenten en nieuwe systemen, allemaal gestuurd door hetzelfde
operationele verkeersmanagementsysteem. Deze componenten hebben een
directe invloed op het verkeer en moeten te allen tijde functioneren om
de veiligheid van de gebruikers te garanderen. Daarom vormen zij de
vaste bouwstenen van het N302-project. Slimme trucs en toepassingen
werden op een ander niveau toegepast.
Inmiddels is het project opgeleverd en is er veel regionaal
verkeersmanagement-kennis vergaard. Het verkeer op de N302 (inclusief
aan- en afvoerwegen) wordt optimaal afgewikkeld, waarbij het nieuwe
Verkeers Management Systeem alle beschikbare middelen inzet om de
doorstroming van het verkeer te maximaliseren.