Ingezonden persbericht
Microsoft Lync opent een nieuwe wereld van communicatie
Microsofts telefonie-oplossing beschikbaar voor Nederlandse organisaties
Schiphol, 8 december 2010 - Vanaf vandaag is Microsoft Lync, de nieuwe communicatie-oplossing van Microsoft en de opvolger van Microsoft Office Communications Server, officieel in Nederland leverbaar. Met behulp van Microsoft Lync kunnen mensen door één druk op de knop communiceren en samenwerken om zo hun productiviteit te verhogen. Daarbij zorgt de inzet van Lync voor aanzienlijke besparingen op de communicatiekosten. Diverse Nederlandse 'early adopters' - onder meer Aloysius Stichting Onderwijs Jeugdzorg, Atos Origin, IHC Merwede, Mitsubishi Electric Europe, Neckermann en O'Neill - zijn al overgestapt op deze oplossing, of zijn bezig met de implementatie. Een gratis evaluatieversie is hier beschikbaar. In de Verenigde Staten is Lync op 17 november jl. geïntroduceerd.
Op www.microsoft.nl/lync is meer informatie beschikbaar over de nieuwe functies en de mogelijkheden van Lync. Ook is hier een onderzoek te vinden dat Forrester heeft gedaan naar de economische impact van Microsoft Lync Server 2010.
"Microsoft Lync maakt de telefooncentrale overbodig doordat telefonie nu volledig geïntegreerd kan worden in de IT-omgeving en de gebruikers via één interface toegang krijgen tot alle communicatiekanalen. Dat betekent voor organisaties een besparing van 25 tot 50 procent. Binnen het Microsoft-aanbod is Lync ook het nieuwste stuk technologische invulling van het Nieuwe Werken. Met de nieuwe versie kunnen medewerkers van organisaties niet alleen via alle kanalen communiceren, maar ook up-to-date blijven over wat anderen doen en slimmer, sneller en productiever samenwerken, ongeacht waar zij zich bevinden. En dat alles met vrijwel elk apparaat (PC's, IP-telefoons, smartphones etc.) en met dezelfde gebruiksbeleving," zegt René van Dormolen, Product Manager Unified Communications van Microsoft Nederland. "Lync biedt ook mogelijkheden voor videovergaderen. Dat betekent flink besparen op reiskosten, waarmee Lync ook bijdraagt aan verantwoord ondernemen en duurzaamheid."
Bij Atos Origin bestond de business case voor Microsofts Unified Communications-technologie uit vele factoren: minder reizen, minder kantooroppervlak door het adopteren van Het Nieuwe Werken, maar ook effectievere communicatie en het sneller kunnen bereiken van mensen via het juiste communicatiemiddel. "In de praktijk bleek al snel dat we met slechts enkele factoren al een solide business case konden maken. Een belangrijke factor hierin zijn de besparingen op communicatiekosten met onze off-shore beheerorganisaties in landen zoals India en Polen. Door de inzet van Office Communications Server besparen we maar liefst 250.000 euro per jaar op deze buitenlandse telefoniekosten. De business case voor één wereldwijd Unified Communications platform voor alle 49.000 medewerkers van Atos Origin hebben we al kunnen maken op basis van het wegvallen van de inkoopkosten van onze externe conference-oplossing. Dit platform is volledig 'voice enabled' en geïn
tegreerd met al onze lokale telefonie-oplossingen. Dit alleen levert ons dus al zoveel op dat de ROI (return on investment) rond de zes maanden ligt. Daar komen dan alle andere voordelen van een Unified Communications-infrastructuur op Microsoft-technologie nog bovenop," zegt Henk Bethlehem, ICT Service Delivery Manager Benelux van Atos Origin.
Bovendien levert Atos Origin als Microsoft-partner Lync ook aan zijn klanten, waaronder O'Neill en Mitsubishi Electric Europe.
Lync in Nederland
In Nederland werken inmiddels tientallen partners en klanten aan oplossingen die op Lync zijn gebaseerd. Een overzicht van de partners die - samen met Microsoft - Lync in Nederland introduceren is te vinden op microsoft.nl/telecomexpo.
Bij de stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Zaanstad (OVO Zaanstad) wordt Microsoft Lync momenteel geïmplementeerd door Microsoft-partner Wortell. In eerste instantie gaat het alleen om de telefoniefunctionaliteit, maar het is de bedoeling dat in de toekomst ook alle andere mogelijkheden van Microsoft Lync ingezet worden. "De belangrijkste reden om met onze organisatie over te stappen op telefonie via Microsoft Lync, zijn de kostenvoordelen. We denken dat we al snel tien procent op onze telefoniekosten kunnen besparen en waarschijnlijk hebben we de investering er binnen drie tot vijf jaar uit", zegt Jan Zonneveld, Hoofd Digitale Zaken bij OVO Zaanstad. "Daarnaast verwachten we veel van de uitstekende integratiemogelijkheden met andere Microsoft-oplossingen en dan vooral met Microsoft Exchange. In eerste instantie gaat het om circa 700 medewerkers verdeeld over locaties in en rond Zaanstad, maar we zijn aan het kijken of we in
de toekomst misschien ook onze leerlingen op Microsoft Lync kunnen aansluiten."
E-commercebedrijf Neckermann draait een pilot met Microsoft Lync. Het is de bedoeling dat medio 2011 alle 590 thin-client werkplekken (werkplekken met een computer die alleen toegang geeft tot applicaties op een server) van de organisatie zijn aangesloten op het nieuwe telefonieplatform. "Op dit moment zitten we in een vrij kleinschalige pilot waarin we alleen instant messaging en presence via Lync gebruiken. Maar zodra de koppeling met onze Avaya-telefooncentrale is gerealiseerd, gaan we stapsgewijs de rest van de organisatie overzetten", zegt Ronald Mies, hoofd kantoorautomatisering bij Neckermann. "We verwachten veel van Microsoft Lync als communicatieplatform, vooral omdat het zo gemakkelijk en nauw te integreren is met de andere Microsoft-oplossingen. Zo zien mensen die nu thuiswerken, in het kader van Het Nieuwe Werken, aan de presence-informatie in Outlook of iemand beschikbaar is om bijvoorbeeld een vraag te beantwoorden via instant messaging. Dit so
ort efficiencyverbeteringen en de mogelijkheden die het biedt om ook van huis uit met anderen samen te werken, waren voor ons reden om te kiezen voor Lync."
Effectiever en eenvoudiger
Microsoft-partner StartReady, specialist op het gebied van Unified Communications, werkt bij een aantal klanten aan de implementatie van communicatieoplossingen op basis van Microsoft Lync, onder meer bij Aloysius Stichting Onderwijs Jeugdzorg en IHC Merwede. Samen met deze klanten neemt StartReady deel aan het Lync-ontwikkeltraject. De op Microsoft Lync gebaseerde appliances - software en hardware gecombineerd in één product - van StartReady worden onder andere door KPN geleverd.
"Met Lync kunnen we met minder kosten en minder tijd veel effectiever communiceren. We doorbreken de traditionele vergadercultuur. Met de herinrichting van de systemen en de introductie van Lync ontstaat de mogelijkheid om onze interne communicatie ook echt op een hoger plan te brengen", zegt Gijs van der Laan, Directeur Bedrijfsvoering bij Aloysius Stichting Onderwijs Jeugdzorg.
"Met Microsoft Lync wordt het communiceren met collega's in het buitenland nog eenvoudiger. We kunnen Lync eenvoudig uitrollen op andere locaties in het buitenland. Natuurlijk kijken we naar de functionele mogelijkheden van Lync, maar we hebben ook oog voor het kostenaspect. Internationaal bellen met Microsoft Lync is zoveel goedkoper, daar kun je niet omheen", zegt Alexander Becks, ICT Manager bij IHC Merwede.
Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en stelt met zijn software, diensten en technologische oplossingen mensen en organisaties overal ter wereld in staat hun ambities te verwezenlijken.