1 Belg op 3 kan besparen op autokosten
08/12/2010 16:15
Toyota Belgium
Toyota verstuurde de voorbije maanden een enquête waarmee mensen konden achterhalen of ze een diesel-, benzine- of hybrideprofiel hebben. 12.750 landgenoten vulden de vragenlijst in. Uit de antwoorden blijkt dat maar liefst 1 Belg op 3 zou kunnen besparen op autokosten door simpelweg voor een meer aangepaste aandrijving te kiezen.
Koning diesel
De grote meerderheid van de bevraagden zei op de hoogte te zijn van de schadelijke stoffen dat een voertuig uitstoot en hun koopgedrag te hebben aangepast naar aanleiding van de vele milieuproblemen die de laatste jaren worden aangekaart. Toch is de dieselmotor de meest populaire aandrijftechnologie bij ons met een penetratiegraad van meer dan 75% in 2010, één van de hoogste ter wereld. We zeggen dus dat we milieubewust zijn, maar in de praktijk kiezen we massaal voor voertuigen met een hoge uitstoot van NOx en fijn stof die de luchtkwaliteit fors aantasten.
Onze voorliefde voor diesel vindt zijn oorsprong in de lagere brandstofprijs, het lager verbruik, de robuustheid van de motoren en de lage onderhoudskosten. In werkelijkheid is een moderne turbodiesel echter minder robuust dan een huidige benzinemotor en liggen de onderhoudskosten een stuk hoger. Om echt te kunnen genieten van het lager verbruik en de lagere brandstofprijs moeten eigenaars van dieselvoertuigen jaarlijks meer dan 20.000 km afleggen.
Ondanks het goedkope imago van diesel, blijkt toch dat bijna de helft van de mensen die nu met een dieselwagen rondrijdt overweegt om bij de aankoop van een volgende wagen naar benzine over te stappen. In Wallonië is de bereidheid het laagst. Het is dan ook in deze regio dat de langste afstanden worden afgelegd.
Waarschijnlijk heeft de zin om te veranderen onder andere te maken met het feit dat 82% van de bevraagden ervan overtuigd is dat de prijs van diesel de komende jaren zal stijgen tot een niveau dat gelijk of zelfs hoger is dan dat van benzine.
Hybride als alternatief
Naast de benzinemotor bestaan er nog andere alternatieven voor diesel, zoals bijvoorbeeld de hybride technologie waarvan de overgrote meerderheid van de bevraagde aangeeft er al van gehoord te hebben. Uit de antwoorden blijkt echter dat het vertrouwen in deze oplossing nog moet groeien. Zo is amper 9% van mening dat een hybride aandrijving robuust is en denkt een kwart dat dit soort voertuig duur is in onderhoud. Niets is minder waar.
Uit garantiecijfers van Toyota blijkt dat hybride voertuigen net het goedkoopst zijn omdat de elektromotor geen onderhoud vergt en de benzinemotor minder belast wordt. Bovendien is de hybride technologie, die erin bestaat de energie die vrijkomt bij het (af)remmen te recupereren om ze bij het optrekken opnieuw te gebruiken, een perfecte oplossing voor verplaatsingen in ons land omdat we ons maar al te vaak in stedelijke gebieden en druk verkeer begeven.
1 op 3 kan besparen
Op basis van het aantal jaarlijks afgelegde kilometers en de gespendeerde tijd in druk of stadsverkeer, kregen de bevraagden te horen welk type aandrijving tussen diesel, benzine en hybride voor hen het meest voordelig is. Rekening houdend met hun huidig voertuig, bleek dat 1 op 3 voordeliger de baan op had gekund door te kiezen voor een andere aandrijftechnologie. De keuze voor diesel blijkt in vele gevallen de verkeerde. Vooral inwoners van Vlaanderen en Brussel, regio's met het drukste verkeer en waar er regelmatig korte afstanden worden afgelegd, zouden hun financieel voordeel kunnen halen door voor een hybride aandrijving te kiezen in plaats van voor diesel. Niet alleen hun portefeuille, maar ook de luchtkwaliteit zou er beter bij varen.
BIJLAGE
Resultaten enquête in detail met verschillen tussen regio's en commentaar
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel