Ingezonden persbericht
---
Persinformatie
Volvo's veiligheidstest: na 50 jaar nog steeds de strengste ter wereld
De impacttest van Volvo Trucks' is een veteraan in de wereld van veiligheidstesten. Na 50 jaar is het nog steeds de meest intensieve test in de truckindustrie; strikter en uitgebreider dan de Europese wetgeving voorschrijft.
Het meest voorkomende truckongeval is er een waarbij de truck omrolt of van voren wordt aangereden. De impacttest van Volvo focust op het nabootsten van de krachten waaraan een cabine op een dergelijk moment bloot staat.
"Het is heel belangrijk dat de impacttest krachten nabootst waaraan een truck in een echt ongeval ook wordt blootgesteld. Ons ongevallen onderzoeksteam (Accident Research Team, ART) geeft ons een goed beeld van het belang van onze impacttest. Onderzoeken naar ongevallen met Volvo-trucks laten telkens weer zien dat een sterke cabine levens redt", verklaart Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks.
Van hout naar staal; Volvo's test wordt de standaard in Zweden
Ooit hadden alle truckcabines een constructie van hout. Volvo Trucks heeft zich altijd gericht op veiligheid en was in 1948 de eerste truckfabrikant die de productie van stalen cabines introduceerde. Deze stalen cabine met driepunts veersysteem was een revolutie in de truckmarkt en een verbetering voor de veiligheid van chauffeurs. In 1959 werden de eerste testen uitgevoerd met een slinger bestaande uit een blok met een gewicht van 1.000 kg. Dit blok werd tegen de cabine aangeslagen om de sterkte te testen. Een jaar later werd deze impacttest door de Zweedse overheid overgenomen en gestandaardiseerd. Dit bleef zo tot april 2009 toen de wetgeving werd vervangen door een Europese wet (ECR 29). De nieuwe wet verschilt van de Zweedse impacttest zowel qua structuur als qua krachten waaraan de cabine wordt blootgesteld.
"Wat ooit een Zweedse eis was, is nu een unieke eis van Volvo. Als leiders op het gebied van veiligheid willen we geen compromissen sluiten wanneer het om veiligheid gaat. Ons doel is en blijft om de sterkste cabine op de markt te bieden. Daarom hebben we besloten om de strenge testen ook in de toekomst te blijven hanteren", verklaart Almqvist.
Impacttest in drie stappen
Volvo Trucks' impacttest is gedurende de jaren verder ontwikkeld en verbeterd. Desondanks bestaat de test nog steeds uit drie stappen zoals 50 jaar geleden ook het geval was:
Als eerste wordt het dak van de cabine blootgesteld aan een gewicht van 15.000 kg. Daarna beukt een cilindervormige slinger tegen de linker voorkant van de cabine om de a-stijl te testen. Als laatste raakt de slinger de achterkant van de cabine. De slinger weegt 1.000 kg en wordt van een hoogte van drie meter losgelaten op de cabine.
"Deze drie stappen komen overeen met een ongeval waarbij de chauffeur van de weg af rijdt, omver rolt en tegen een boom of ander hard object tot stilstand komt. De stap waarbij de achterkant van de cabine wordt geraakt, bootst de lading na die naar voren schuift en de cabine van achteren raakt", legt veiligheidsexpert Ulf Torgilsman van Volvo Trucks uit.
Een cabine is geslaagd voor de test wanneer de beschadigingen en vervormingen de ruimte bij de chauffeur en bijrijder niet in gevaar brengen. De cabine moet daarom zijn originele structuur behouden zonder dat er grote gaten of uitstekende scherpe randen ontstaan. De deuren moeten dicht blijven zitten en tegelijkertijd moet het mogelijk zijn om na de test en het ongeval de deuren zonder hulpmiddelen te openen.
"De deuren moeten open kunnen hoe zwaar de cabine ook beschadigd is. Het is cruciaal dat de chauffeur direct na het ongeval uit zijn cabine kan worden gered", verklaart Torgilsman.
Voortdurend structurele verbeteringen
In het 50 jarige bestaan van de impacttest is er veel veranderd aan de structuur van truckcabines. Op het gebied van design, staalsterkte, veiligheidsopties en lastechnieken zijn veel verbeteringen doorgevoerd. Iedere verandering eist een nieuwe impacttest om te verifiëren dat de nieuwe oplossing aan Volvo's strenge eisen voldoet.
"Onderstreept moet worden dat de cabine onderdeel is van onze stelselmatige toewijding de chauffeur en zijn passagiers te beschermen in het geval van een ongeluk. Deze benadering bevat ook onderdelen zoals de driepuntsveiligheidsgordel, airbags en een interieur dat vervormt in overeenkomst met de lichaamsbouw van de inzittenden", vertelt Torgilsman.
"De veiligheidsgordel is nog steeds de beste levensverzekering voor de chauffeur. Wanneer je goed bent vastgesnoerd op je stoel, loop je aanzienlijk minder risico om gewond te raken of te overlijden wanneer de truck omver rolt. Overigens is de driepuntsgordel ook een Volvo-uitvinding", besluit hij.
8 december 2010