Ingezonden persbericht


Haarlem, 8 december 2010

PERSBERICHT

Zorgverzekeraars hebben belang bij weinig overstappers Internetlabel gemiddeld 125 euro goedkoper dan hoofdmerk

Ongeveer 8 procent van de Nederlanders zal in 2011 kiezen voor een nieuwe zorgverzekering. Bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 was dit nog 19 procent. Sindsdien schommelde het aantal overstappers rond 4 procent. Zorgverzekeraars hebben hier sterk van geprofiteerd. Er is namelijk een verband aan te wijzen tussen het aantal overstappers en de winst van een zorgverzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl.

Fors verlies
Eén van de belangrijkste argumenten voor het invoeren van het nieuwe Zorgstelsel in 2006 was de verwachting dat verzekeraars flink zouden concurreren op de prijs voor een zorgverzekering. In het begin gebeurde dit ook. Er werd zelfs fors verlies gemaakt op de basisverzekering om nog scherpere premies te kunnen rekenen.

Lagere premies
'Maar toen verzekeraars merkten dat klanten na de massale overstap in 2006 nauwelijks meer wisselden, viel de impuls om lagere premies te bieden weg. Mede hierdoor vraagt de duurste zorgverzekeraar nu tot 250 euro meer voor de basisverzekering dan de goedkoopste maatschappij. Zorgverzekeraars maken weer volop winst', concludeert Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl.

2005
2006
2007
2008
2009
2010
Resultaat (x 1 miljoen euro)*
523
-163
-62
-90

1.204
***
Overstappers (percentage)**
-
19%
4,5%
3,5%
3.5%
4,1%


* Bron: Jaarverslag De Nederlandsche Bank 2009 (hierin zijn tevens de beleggingsresultaten meegenomen) ** Bron: Verzekerdenmobiliteit en keuzegedrag 2009 (Vektis) *** Cijfer is momenteel nog niet bekend

Opkomst internetzorgverzekeringen
Om de relatief kleine groep prijsbewuste klanten binnen te halen, hebben alle grote verzekeraars de laatste jaren internetlabels geïntroduceerd. Consumenten die gevoelig zijn voor een lagere premie en bereid zijn om over te stappen, komen zodoende veelal weer terecht bij de labels die zijn bedacht door de grote maatschappijen. Er bestaan momenteel vijf internetlabels: CZdirect, OHRA Zorg Compact, Univé Zekur, AnderZorg (van Menzis) en TakeCareNow! (van Agis/Achmea). Opvallend is dat alleen OHRA en Univé hun internetzorgverzekeringen aanbieden op hun website. De overige zorgverzekeraars doen dit niet actief.

Internetlabel goedkoper, dekking gelijk
Bij een internetlabel is een verzekerde fors goedkoper uit. De basispremie van een internetzorgverzekering ligt namelijk gemiddeld 125 euro lager dan bij de moedermaatschappij. Er is nauwelijks verschil in dekking tussen de basisverzekering van het hoofdmerk en het internetlabel. Bezoekers die via Verzekeringssite.nl hun zorgverzekering 2011 vergelijken, stappen in 47 procent van de gevallen over naar een internetzorgverzekering.

Internetlabel
Verzekeraar
Premie internetlabel*
Premie Verzekeraar*
Premieverschil
Internetlabel op website verzekeraar
CZ direct
CZ
¤ 1.140,00
¤ 1.254,00
¤ 114,00
nee
AnderZorg
Menzis
¤ 1.095,00
¤ 1.257,00
¤ 162,00
nee
TakeCareNow!
Agis/Achmea
¤ 1.173,00 ¤ 1.270,20 ¤ 97,20
>nee
Gemiddelde excl.
Zekur en zorgcompact

¤ 124,40

Zekur
Univé/UVIT
¤ 1.066,56
¤ 1.269,00
¤ 202,44 **
ja
Ohra Zorg Compact
Ohra
¤ 1.140,00
¤ 1.269,00
¤ 129,00 ***
ja
Gemiddelde incl.
Zekur en zorgcompact

¤ 140,93


* Premie per jaar op basis van maandbetaling
** Dit label kan de premie laag houden doordat een beperkt aantal zorgaanbieders gecontracteerd is en er planbare ziekenhuiszorg geldt *** Bij dit label is een beperkt aantal zorgaanbieders gecontracteerd

Over Verzekeringssite.nl
Verzekeringssite.nl is een onafhankelijke vergelijkingssite voor verzekeringen en wordt jaarlijks ruim 2 miljoen keer bezocht. De vergelijking voor zorgverzekeringen van 2011 is inclusief ledencollectieven van bijvoorbeeld vakbonden en patiëntenorganisaties. Door het maken van een vergelijking is het eenvoudig na te gaan of het loont om over te stappen. Of om gebruik te maken van een collectieve verzekering van de huidige zorgverzekeraar.


---