ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob AO HSL/Betuweroute
Bijdrage Arie Slob AO HSL/Betuweroute
woensdag 08 december 2010 15:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Het woord
"commissie-Duivesteijn" viel weer. Als ik naar links en rechts kijk,
heb ik een aha-erlebnis, na er enkele jaren tussenuit te zijn geweest
op deze onderwerpen.
Mijn eerste punt betreft de Betuweroute. We hebben inderdaad
afgesproken om de grootprojectstatus te beëindigen. Uiteraard liggen er
restpunten en zaken waarover we verder geïnformeerd willen worden. De
minister heeft al toegezegd dat zij dat wil doen. Ik denk in dit kader
bijvoorbeeld aan de voortgang van de concessieverlening na 2015 en ook
aan de risico's die er nog zijn. Voorbeelden zijn de problemen met de
ERTMS en GSM-R. Deze zullen waarschijnlijk voor extra kosten gaan
zorgen. Dan is het belangrijk dat we weten wie daarvoor
verantwoordelijk is en wat er met de vervoerders gaat gebeuren. Verder
is het voor ons natuurlijk ook van belang om geïnformeerd te worden
over de opbrengsten. Kortom, er zijn lopende zaken die van belang zijn
om met ons te delen. Ik ga ervan uit dat dat ook gewoon zal gebeuren.
Dat hoeft echter niet langer onder het beslag van groot project, want
dat is een zware bureaucratische last die we nu van ons af kunnen
schudden.
Ik sluit mij aan bij de vragen van de heer Aptroot over het derde spoor
in Duitsland. Even los van het feit dat er inmiddels extra
grensbewaking is, ben ik benieuwd of er nog ander nieuws te melden is
over dit onderwerp.
Ik heb vragen over de tunneltechnische installaties op de Betuweroute.
Daar gaan we weer: de tunnels ... Ik vond het eigenlijk subliem: je zet
er een lampje op, een veiligheidslicht, en dan kunnen ze gewoon door de
tunnels blijven rijden wanneer er iets aan de hand is. Is dat ook een
oplossing voor de landtunnel bij de A2? Even serieus: hoe zit dit nu
precies? Dit is natuurlijk een kwetsbaar iets.
Dan kom ik op het onderwerp HSL. Het goede nieuws is dat de
dienstregeling op gang begint te komen en dat het aantal reizigers
groeit. De punctualiteit moet nog wel verbeterd worden. Het ziet er
goed uit. Toch zijn er nieuwe beren op het spoor: RBC en EMC. Toen ik
RBC googelde las ik "RBC is het spoor bijster" maar dat bleek om een
voetbalploeg te gaan ... Kan de minister toelichten wat het probleem
met RBC precies is? Het wordt in de stukken niet toegelicht. Zonder
heel diep de techniek in te gaan, wil ik toch weten wat er precies aan
de hand is. Het probleem met EMC is wel duidelijk. Door EMC moeten alle
dubbeldekkers worden aangepast, anders ontstaan er problemen als de
frequentie van de HSL wordt opgevoerd. Dat is een groot probleem. Mijn
vraag aan de minister is waar het kritische punt ligt. Hoeveel groei is
er nog mogelijk op de HSL? De ombouw van de dubbeldekkers is immers pas
in 2013 klaar. Moet ik hieruit afleiden dat pas vanaf dat moment de
volledige dienstregeling op de HSL van zes treinen per uur mogelijk is?
Ter vergelijking: we zitten op het moment op twee treinen per uur.
Dan de Beneluxtrein. Een sneltrein Antwerpen-Roosendaal als vervanger
van de Beneluxtrein is volgens de minister niet haalbaar omdat Belgisch
materieel zou moeten worden omgebouwd en de keertijd minimaal is.
Misschien gaat zij wel erg makkelijk akkoord met boemelen. Ik refereer
aan twee aangenomen Kamermoties op dit punt. Graag een reactie. Waarom
is het ombouwen van Belgisch materieel nodig, Roosendaal kan toch
technisch gesproken voor een deel een Belgisch station worden?
Dienstregelingproblemen zijn er toch om gewoon op te lossen?
Wat is de stand van zaken met betrekking tot Breda? Het lijkt op
jojoën: Breda wel, Breda niet, Breda wel en nu toch weer Breda niet. Er
is weer uitstel, dat pas heel laat duidelijk naar voren is gekomen. De
reden voor het uitstel zijn logistieke problemen en problemen met de
toelating van materiaal die niet gelijk leiden tot een vertraging van
een halfjaar. Waarom heeft dat niet in de voortgangsrapportage gestaan?
Het had toch eerder bekend moeten zijn? Wij willen graag duidelijkheid
over het moment waarop de HSL naar Breda gaat rijden.
Brussel wil het tijdelijke HST-Prio-materieel niet toelaten en wacht op
het V250-materieel. Waarom doen die Belgen zo moeilijk? Het materieel
voldoet toch aan de eisen? Voor de duidelijkheid: geen
oorlogsverklaring, geen Tiendaagse Oorlogen. NS Hispeed zou zelfs op
grond van de liberaliseringsrichtlijn mogen gaan rijden. De minister
stelt nu de samenwerking met de Belgen voorop. Dat begrijp ik wel, wij
hebben ook nog een probleempje met ze; ergens in Zeeland, geloof ik.
Wat kost dit? Nu komt de verbinding met Brussel pas op zijn vroegst in
2011 tot stand. Hoe zeker is dat? Er is immers nog veel gedoe met de
leverancier, AnsaldoBreda. U weet wel: die Italiaan. De minister
schrijft over discussies, over de planning, maar waar gaan die precies
over en zijn die discussies inmiddels afgerond?
Wat geluid betreft, sluit ik mij aan bij de vragen die de heer Aptroot
hierover heeft gesteld. Ik ben wel benieuwd of de nadere analyse van
TNO al klaar is. Deze zou er in oktober al liggen.
De minister heeft nu een paar keer gezegd dat zij het woord "reiziger"
met een hoofdletter schrijft. Ik heb nog een vraag over het
grensoverschrijdende spoor in zijn algemeenheid, waar de HSL bij hoort.
Ik ben vandaag weer eens even naar de onlinekaartverkoop van NS Hispeed
gegaan om het eens even te testen. Amersfoort-Magdeburg. Hier komt uit:
reistijd twee uur eenentwintig, maar dat blijkt dan tot Duisburg te
zijn. Vanaf Duisburg moet je maar een beetje uitzoeken hoe je
uiteindelijk in Magdeburg komt. Dat blijkt nog ruim vijf uur langer te
duren. Dan ben je dus zeven uur en tien minuten kwijt. Het is een enorm
gepuzzel. Je krijgt een heel rare uitdraai. Ik zal deze straks ook
geven aan de minister. Dan ga ik even naar de site van de Deutsche
Bahn. Dan heb je gelijk de goede trein. Vijf uur en twintig minuten,
dus dat scheelt bijna twee uur. Het ticket is ook nog eens twee keer zo
goedkoop. Kortom, wat is hier aan de hand? De Kamer heeft al een paar
keer de voorganger van de minister erop aangesproken. De minister moet
met NS Hispeed in gesprek gaan, er moet wat gebeuren. Wij schrijven het
woord "reiziger" met een hoofdletter. Laat het juist bij dit soort
dingen ook een keer goed geregeld zijn. Graag de nadrukkelijke aandacht
van de minister hiervoor.
Arie Slob