NOS: verzekeraars stellen vragen bij onafhankelijkheid Independer.nl

08/12/2010 17:59

Independer.nl

Op grond van beschuldigingen van een grote verzekeraar doet NOS onderzoek naar de onafhankelijkheid van financiele vergelijkingssite, Independer.nl. Er is beweerd dat Independer.nl de vergelijking zou manipuleren om samenwerkende partijen te bevoordelen. NOS journaal interviewde vanmiddag directeur Edmond Hilhorst van Independer.nl

Hilhorst: 'Wij begrijpen de frustratie bij traditionele verzekeraars over toenemende transparantie en toenemend bewustzijn van consumenten.Meer dan een miljoen Nederlandse consumenten geeft momenteel aan zich te beraden op een overstap, en bij Independer.nl zien we een vervijfvoudiging van overstappers. Dat doet pijn voor partijen die de marktverhoudingen graag ongewijzigd laten.'

NOS deed navraag bij Independer.nl op grond van vragen die de afgelopen twee weken ontstonden na bezoek op de website. Bij de wederhoor van NOS geeft Hilhorst in het interview aan dat aanbieders, met of zonder commerciële samenwerking, getoond worden en er een duidelijk antwoord is op de vragen:


1. Hoe kon CZ direct op 12 november een hogere kwaliteitsscore hebben dan begin december?

Op 12 november stonden de natura polissen van CZ niet helemaal goed vermeld op het onderdeel fysiotherapie. Ten onrechte werd 100% gecontracteerd vermeld. Dit hebben we direct aangepast voor alle natura producten van CZ incl. de betreffende producten van Ohra en Delta Lloyd. Dit geldt niet voor restitutie producten van CZ labels. Door deze aanpassing rekenen we nu met de daadwerkelijk gecontracteerde zorg op postcode niveau. Deze aanpassing geeft voor alle labels binnen de CZ groep, dus ook voor partijen met commerciële samenwerking, een stevige daling in prijs-kwaliteit score.


2. Waarom stonden er op 18 november plotseling wel reviews bij CZ?

Op 18 november werden, per abuis, voor CZdirect de reviews getoond van klanten die in 2009 een zorgverzekering hebben gesloten. Met de dit jaar geïntroduceerde nieuwe methode om fraude bij reviews te voorkomen, worden alleen reviews van consumenten geaccepteerd waarvan bekend is waar ze verzekerd zijn. Om het klantcijfer up-to-date te houden en appels met appels te vergelijken, kan dat alleen bij verzekeraars waar een samenwerking mee is.


3. Waarom worden de laagste prijzen van partijen zonder samenwerking niet getoond?

Dit is niet juist, partijen met de laagste prijs worden op wel direct getoond, zowel in de vereenvoudigde top 3 vergelijking als in de detailvergelijking. Ook wordt in alle gevallen de naam van de verzekeraar aan de consument gemeld.

Bij een vergelijking op Independer.nl wordt eerst een selectie getoond van de top 3 van beste verzekeraars in prijs en kwaliteit. Reden voor deze vereenvoudige vorm van een vergelijking is dat op basis van een uitgebreid onderzoek blijkt dat de consument in grote lijn de top 3 verzekeringen in prijs/kwaliteit wil zien die men meteen online kan afsluiten, en niet vermoeid wil worden met alle verzekeringen.

Verder toelichting, links en update van de berichtgeving plaatsen wij direct op de homepage van het Independer.nl weblog.





http://weblog.independer.nl