Uitgeverij Bert Bakker
Jussi Adler-Olsen genomineerd voor Crimezone Beste Thriller van het
Jaar
Jussi Adler-Olsen - De fazantenmoordenaars De fazantenmoordenaars van
de Deense auteur Jussi Alder-Olsen is genomineerd voor Crimezone Beste
Thriller van het Jaar in de categorie buitenland.
De Crimezone Beste Thriller van het Jaar-verkiezing, de enige
publieksprijs voor thrillergenre in Nederland en Vlaanderen, gaat
vrijdag 10 december van start.
Voor het eerst kan er gestemd worden in drie categorieën. De verkiezing
loopt tot 7 januari 2011. De uitslag wordt in de tweede helft van
januari bekend gemaakt.
In 1987 worden de verminkte lichamen van een broer en zus gevonden in
een zomerhuisje in de buurt van Rørvig, in Noord-Seeland. Uit het
politieonderzoek blijkt dat de dader gezocht moet worden binnen een
groep van kostschoolleerlingen die uit de rijkste kringen van het land
afkomstig zijn. Er is echter niet genoeg bewijs en de zaak verdwijnt in
de doofpot, totdat een van de verdachten zichzelf aangeeft. Daarmee
lijkt het mysterie opgelost.
Een aantal jaren later belandt het onderzoek op het bureau van
brigadier Mørck, hoofd van de afdeling `onopgeloste zaken' Q. Hij denkt
dat het er per ongeluk is terechtgekomen, maar al snel blijkt dit niet
het geval te zijn. Hij realiseert zich dat er iets heel erg fout is
gegaan... Samen met zijn assistent Assad begint hij een onderzoek dat
hen in aanraking brengt met alle lagen van de maatschappij. Van de
armste mensen die op straat leven tot de machtigste mensen van het
land; de klopjacht is begonnen.
Jussi Adler-Olsens Serie Q-boeken worden stuk voor stuk internationaal
enthousiast ontvangen en bereiken allemaal de bestsellerstatus. Deel 1,
2 en 3 verdreven zelfs de Millennium-trilogie van Stieg Larsson van de
topdrieposities in Denemarken.
Over De vrouw in de kooi:
`Adler-Olsen schrijft heel goed en speelt met de lezer. Dat maakt De
vrouw in de kooi een zeer spannende thriller.'
maarten moll, het parool
`Dit eerste deel smaakt naar meer.'
vrij nederland
`In geen enkel cliché zakt Jussi Adler-Olsen weg. Zijn brigadier stijgt
ver boven zijn treurigheid uit, de assistent is origineel in alle
opzichten, en de zaak is opzienbarend in uitwerking en ontknoping.'
de volkskrant