SGP


Bijdrage begroting SZW

De SGP-fractie ging de verkiezingscampagne in met krachtig motto: enerzijds is economisch daadkrachtig, anderzijds sociaal solide beleid nodig. SGP Kamerlid Elbert Dijkgraaf richt zich in zijn bijdrage vooral op dat laatste. Hij stelt een bonus voor werkgevers die iemand met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst neemt en vraagt de regering om een visie op het armoedebeleid.

---

Begroting SZW
Dijkgraaf
8 december 2010

De SGP-fractie ging de verkiezingscampagne in met een heel eenvoudig, maar krachtig motto: voor de komende jaren is enerzijds economisch daadkrachtig, maar anderzijds sociaal solide beleid nodig. Tijdens deze begrotingsbehandeling zal ik mij met name focussen op dat laatste omdat het economisch beleid in het regeerakkoord dichtgetimmerd is. Dat geldt echter niet voor de manier waarop dat beleid vormgegeven wordt. Om te voorkomen dat we doorschieten, vindt de SGP-fractie het vanuit Bijbelse naastenliefde noodzakelijk dat de overheid een schild voor de meest kwetsbaren in onze samenleving blijft.

KANSEN OP ARBEIDSMARKT
Voorzitter, de regering heeft grote plannen om een aantal regelingen de komende kabinetsperiode grondig te hervormen. De SGP-fractie vindt dat alleen verdedigbaar als wordt voldaan aan één essentiële voorwaarde: dat de regering óók de dure plicht op zich neemt meer kansen op werk te creëren. Dat geldt met name voor maatregelen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Om de steun van de SGP-fractie eenvoudiger binnen te halen, zou het helpen als de regering het volgende voorstel van mijn fractie overneemt.

Het succes van activerende sociale zekerheidsregelingen hangt in belangrijke mate af van de bereidheid van werkgevers om iemand met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst te nemen. Steeds weer hoor je, of het nu gaat om het in dienst nemen van een oudere werknemer of iemand met een arbeidsbeperking, dat werkgevers hun verantwoordelijkheid te weinig nemen. Dat is het probleem echter niet. Voor kleine bedrijfjes â en dat is 74% van alle bedrijven - is het namelijk niet interessant om een uitkeringsgerechtigde in dienst te nemen omdat zij de premiekortingen vaak niet kunnen verzilveren. Daarom stel ik voor een prikkel in te bouwen voor àlle werkgevers. Dat kan door de premiekortingen te vervangen door een bonusstelsel. Ik stel voor die bonus uit te smeren over meerdere termijnen, met in het derde jaar een extra bonus als het bedrijf de werknemer een vast contract aanbiedt. Die combinatie biedt een ijzersterke prikkel voor àlle bedrijven om mensen duurzaam in dienst te nemen én te houden.

WSW
Voorzitter, het kabinet wil structureel 120 miljoen bezuinigen op de Wsw. Zoals ik zojuist al betoogde vindt mijn fractie dat alleen acceptabel als de kansen op werk ook daadwerkelijk toenemen. Zal deze bezuiniging er niet eenvoudig toe leiden dat de toch al lange wachtlijsten voor de Wsw nog verder zullen groeien? De enige manier om dat te voorkomen is de uitstroom vergroten. En dat onderstreept nog eens het belang van mijn voorstel om een bonus te introduceren. Daarnaast heb ik nog vragen over de onderbouwing van de bezuiniging. Kan de regering onderbouwen waarop de aanname is gebaseerd dat er is inverdiend door de sector vanwege een beperking van de loonkosten? Is daarbij rekening gehouden met het feit dat de nieuwe instroom in de Wsw vanwege de zwaardere, vaak meervoudige problematiek minder arbeidsvermogen heeft dan de instroom uit het verleden?

KOOPKRACHT EN ARMOEDEBELEID
Voorzitter, niet te ontkennen valt dat diverse bezuinigingen zwaar kunnen uitpakken voor de meest kwetsbaren in onze samenleving. Mijn fractie is bezorgd over de mogelijke stapeling van de verschillende aangekondigde maatregelen. Ik vraag de staatssecretaris de Kamer daarom zo spoedig mogelijk te informeren over zijn departementoverstijgende en overheidslagen overstijgende visie op het armoedebeleid voor de komende jaren.

Bij de begrotingsbehandeling SZW gaat altijd veel aandacht naar de koopkrachtraming voor het volgende jaar. Mijn fractie vraagt de regering of zij voortaan ook de koopkrachtramingen en de werkelijke koopkrachtontwikkeling van de voorgaande vijf jaren wil opnemen in de begroting, wat mij betreft zowel procentueel als absoluut. Dan zul je zien dat sommige groepen jaren achter elkaar meer getroffen worden dan anderen. Daarnaast zou ik graag willen dat de regering haar koopkrachtvisie voor de komende jaren in kwalitatieve termen beschrijft. Dan kan de Kamer daaruit eenvoudiger conclusies trekken hoe de koopkracht zich ontwikkeld heeft en hoe die zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

ARBEIDSMARKTBELEID
Voorzitter, eergisteren verscheen een onderzoek van het CPB, waaruit bleek dat de effecten van globalisering vooral bepaalde taken in het werkproces treffen en niet hele sectoren of beroepsgroepen. Ik vraag de minister hoe hij deze onderzoekresultaten gaat verwerken in zijn beleid. Met name relevant is de conclusie dat daarvoor een andere wijze van dataverzameling vereist is. Is de huidige dataverzameling wel correct voor toekomstige beleidsanalyses? Graag reactie.

TOT SLOT
Voorzitter, tot slot. Juist in een tijd van bezuinigen is het cruciaal dat kansen geboden worden voor hen die kunnen werken en bescherming voor hen die dat niet kunnen. De SGP zal daarom de komende tijd met extra scherpe blik kijken naar de voorstellen die de minister zal doen.