SGP
Bijdrage begroting SZW
De SGP-fractie ging de verkiezingscampagne in met krachtig motto:
enerzijds is economisch daadkrachtig, anderzijds sociaal solide beleid
nodig. SGP Kamerlid Elbert Dijkgraaf richt zich in zijn bijdrage vooral
op dat laatste. Hij stelt een bonus voor werkgevers die iemand met een
kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst neemt en vraagt de regering om
een visie op het armoedebeleid.
---
Begroting SZW
Dijkgraaf
8 december 2010
De SGP-fractie ging de verkiezingscampagne in met een heel eenvoudig,
maar krachtig motto: voor de komende jaren is enerzijds economisch
daadkrachtig, maar anderzijds sociaal solide beleid nodig. Tijdens deze
begrotingsbehandeling zal ik mij met name focussen op dat laatste omdat
het economisch beleid in het regeerakkoord dichtgetimmerd is. Dat geldt
echter niet voor de manier waarop dat beleid vormgegeven wordt. Om te
voorkomen dat we doorschieten, vindt de SGP-fractie het vanuit Bijbelse
naastenliefde noodzakelijk dat de overheid een schild voor de meest
kwetsbaren in onze samenleving blijft.
KANSEN OP ARBEIDSMARKT
Voorzitter, de regering heeft grote plannen om een aantal regelingen de
komende kabinetsperiode grondig te hervormen. De SGP-fractie vindt dat
alleen verdedigbaar als wordt voldaan aan één essentiële voorwaarde:
dat de regering óók de dure plicht op zich neemt meer kansen op werk
te creëren. Dat geldt met name voor maatregelen aan de onderkant van
de arbeidsmarkt. Om de steun van de SGP-fractie eenvoudiger binnen te
halen, zou het helpen als de regering het volgende voorstel van mijn
fractie overneemt.
Het succes van activerende sociale zekerheidsregelingen hangt in
belangrijke mate af van de bereidheid van werkgevers om iemand met een
kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst te nemen. Steeds weer hoor je,
of het nu gaat om het in dienst nemen van een oudere werknemer of
iemand met een arbeidsbeperking, dat werkgevers hun
verantwoordelijkheid te weinig nemen. Dat is het probleem echter niet.
Voor kleine bedrijfjes â en dat is 74% van alle bedrijven - is het
namelijk niet interessant om een uitkeringsgerechtigde in dienst te
nemen omdat zij de premiekortingen vaak niet kunnen verzilveren. Daarom
stel ik voor een prikkel in te bouwen voor àlle werkgevers. Dat kan
door de premiekortingen te vervangen door een bonusstelsel. Ik stel
voor die bonus uit te smeren over meerdere termijnen, met in het derde
jaar een extra bonus als het bedrijf de werknemer een vast contract
aanbiedt. Die combinatie biedt een ijzersterke prikkel voor àlle
bedrijven om mensen duurzaam in dienst te nemen én te houden.
WSW
Voorzitter, het kabinet wil structureel 120 miljoen bezuinigen op de
Wsw. Zoals ik zojuist al betoogde vindt mijn fractie dat alleen
acceptabel als de kansen op werk ook daadwerkelijk toenemen. Zal deze
bezuiniging er niet eenvoudig toe leiden dat de toch al lange
wachtlijsten voor de Wsw nog verder zullen groeien? De enige manier om
dat te voorkomen is de uitstroom vergroten. En dat onderstreept nog
eens het belang van mijn voorstel om een bonus te introduceren.
Daarnaast heb ik nog vragen over de onderbouwing van de bezuiniging.
Kan de regering onderbouwen waarop de aanname is gebaseerd dat er is
inverdiend door de sector vanwege een beperking van de loonkosten? Is
daarbij rekening gehouden met het feit dat de nieuwe instroom in de Wsw
vanwege de zwaardere, vaak meervoudige problematiek minder
arbeidsvermogen heeft dan de instroom uit het verleden?
KOOPKRACHT EN ARMOEDEBELEID
Voorzitter, niet te ontkennen valt dat diverse bezuinigingen zwaar
kunnen uitpakken voor de meest kwetsbaren in onze samenleving. Mijn
fractie is bezorgd over de mogelijke stapeling van de verschillende
aangekondigde maatregelen. Ik vraag de staatssecretaris de Kamer daarom
zo spoedig mogelijk te informeren over zijn departementoverstijgende en
overheidslagen overstijgende visie op het armoedebeleid voor de komende
jaren.
Bij de begrotingsbehandeling SZW gaat altijd veel aandacht naar de
koopkrachtraming voor het volgende jaar. Mijn fractie vraagt de
regering of zij voortaan ook de koopkrachtramingen en de werkelijke
koopkrachtontwikkeling van de voorgaande vijf jaren wil opnemen in de
begroting, wat mij betreft zowel procentueel als absoluut. Dan zul je
zien dat sommige groepen jaren achter elkaar meer getroffen worden dan
anderen. Daarnaast zou ik graag willen dat de regering haar
koopkrachtvisie voor de komende jaren in kwalitatieve termen
beschrijft. Dan kan de Kamer daaruit eenvoudiger conclusies trekken hoe
de koopkracht zich ontwikkeld heeft en hoe die zich de komende jaren
gaat ontwikkelen.
ARBEIDSMARKTBELEID
Voorzitter, eergisteren verscheen een onderzoek van het CPB, waaruit
bleek dat de effecten van globalisering vooral bepaalde taken in het
werkproces treffen en niet hele sectoren of beroepsgroepen. Ik vraag de
minister hoe hij deze onderzoekresultaten gaat verwerken in zijn
beleid. Met name relevant is de conclusie dat daarvoor een andere wijze
van dataverzameling vereist is. Is de huidige dataverzameling wel
correct voor toekomstige beleidsanalyses? Graag reactie.
TOT SLOT
Voorzitter, tot slot. Juist in een tijd van bezuinigen is het cruciaal
dat kansen geboden worden voor hen die kunnen werken en bescherming
voor hen die dat niet kunnen. De SGP zal daarom de komende tijd met
extra scherpe blik kijken naar de voorstellen die de minister zal doen.