FloraHolland


FloraHolland Tulpendag: 'Tulpenafzet: 't is Net-Werken'

FLORAHOLLAND, 8 december 2010 (persbericht) - Zo'n 250 aanvoerders en kopers waren aanwezig bij de Tulpendag die FloraHolland deze week organiseerde. Thema van de Tulpendag was `Tulpenafzet: `t is Net-Werken'.
Speciale aandacht was er voor de oprichting van Tulpen Promotie Nederland (TPN). TPN is een samenwerkingsverband van vrijwel alle partijen in de tulpensector, van veredeling, bollenteelt en -handel, broeierij en bloemenhandel tot en met de sectororganisaties en de Rabobank. Vergroting van de afzetmarkt voor tulpen en verbetering van het rendement voor de betreffende ondernemers is het doel dat TPN voor alle betrokken marktpartijen nastreeft. Het is de bedoeling dat aanvoerders een klein promillage van hun tulpenjaaromzet voor deze promotie gaan afstaan. Veel aanvoerders hadden interesse in deelname. Afgesproken is hierop terug te komen bij de tulpenbijeenkomst tijdens het Holland Flowers Festival in februari 2011.

Markt manager Tulp en dagvoorzitter Fred Wever nam in een presentatie de actuele marktontwikkelingen en het marktplan Tulp door. Daarnaast werd ook de nieuwe werkwijze van FloraHolland Connect toegelicht, waarbij de dienstverlening is ingericht per marktsegment. Het speeddaten tussen kweker en handel was een groot succes. Kwekers konden van tevoren een keuze maken uit diverse afzetsegmenten zoals retail, groothandel en bloemist. Kopers konden kennis maken met enkele Tulpenclusters van aanvoerders.

Promotie gericht op retail en consument
Het belang van promotie en marketing werd toegelicht door Ivo van Orden van Bloemenbureau Holland. Het Bloemenbureau start de Tulpenpromotiecampagne van 2011 met speciale acties gericht op supermarkten en consumenten. Zo wordt er in 2011 veel aan PR voor tulpen gedaan, en is er een consumentgericht samenwerkingsverband met een bekende modeketen opgestart. Marc Eijsackers, Marketing manager van FloraHolland, sloot de dag af met zijn visie op promotie en marketing. `Blijf uniek en claim je domein' was zijn advies. `Eerlijk en fatsoenlijk zaken doen, vertrouwen en kwaliteit vormen de belangrijkste waardering van de klant'.

Prijsuitreikinig Kwaliteitscompetitie Tulp
Tijdens de Tulpendag vond ook de prijsuitreiking van de FloraHolland Kwaliteitscompetitie Tulp 2010 plaats. Hiervoor betraden zo'n tien aanvoerders het podium. Grote overall winnaar werd Ben Meijland. Hij behaalde de hoogste score op houdbaarheid en in de performancebeoordeling (van minimaal vijf metingen en minimaal drie cultivars).