FloraHolland
FloraHolland Tulpendag: 'Tulpenafzet: 't is Net-Werken'
FLORAHOLLAND, 8 december 2010 (persbericht) - Zo'n 250 aanvoerders en
kopers waren aanwezig bij de Tulpendag die FloraHolland deze week
organiseerde. Thema van de Tulpendag was `Tulpenafzet: `t is
Net-Werken'.
Speciale aandacht was er voor de oprichting van Tulpen Promotie
Nederland (TPN). TPN is een samenwerkingsverband van vrijwel alle
partijen in de tulpensector, van veredeling, bollenteelt en -handel,
broeierij en bloemenhandel tot en met de sectororganisaties en de
Rabobank. Vergroting van de afzetmarkt voor tulpen en verbetering van
het rendement voor de betreffende ondernemers is het doel dat TPN voor
alle betrokken marktpartijen nastreeft. Het is de bedoeling dat
aanvoerders een klein promillage van hun tulpenjaaromzet voor deze
promotie gaan afstaan. Veel aanvoerders hadden interesse in deelname.
Afgesproken is hierop terug te komen bij de tulpenbijeenkomst tijdens
het Holland Flowers Festival in februari 2011.
Markt manager Tulp en dagvoorzitter Fred Wever nam in een presentatie
de actuele marktontwikkelingen en het marktplan Tulp door. Daarnaast
werd ook de nieuwe werkwijze van FloraHolland Connect toegelicht,
waarbij de dienstverlening is ingericht per marktsegment. Het
speeddaten tussen kweker en handel was een groot succes. Kwekers konden
van tevoren een keuze maken uit diverse afzetsegmenten zoals retail,
groothandel en bloemist. Kopers konden kennis maken met enkele
Tulpenclusters van aanvoerders.
Promotie gericht op retail en consument
Het belang van promotie en marketing werd toegelicht door Ivo van Orden
van Bloemenbureau Holland. Het Bloemenbureau start de
Tulpenpromotiecampagne van 2011 met speciale acties gericht op
supermarkten en consumenten. Zo wordt er in 2011 veel aan PR voor
tulpen gedaan, en is er een consumentgericht samenwerkingsverband met
een bekende modeketen opgestart. Marc Eijsackers, Marketing manager van
FloraHolland, sloot de dag af met zijn visie op promotie en marketing.
`Blijf uniek en claim je domein' was zijn advies. `Eerlijk en
fatsoenlijk zaken doen, vertrouwen en kwaliteit vormen de belangrijkste
waardering van de klant'.
Prijsuitreikinig Kwaliteitscompetitie Tulp
Tijdens de Tulpendag vond ook de prijsuitreiking van de FloraHolland
Kwaliteitscompetitie Tulp 2010 plaats. Hiervoor betraden zo'n tien
aanvoerders het podium. Grote overall winnaar werd Ben Meijland. Hij
behaalde de hoogste score op houdbaarheid en in de
performancebeoordeling (van minimaal vijf metingen en minimaal drie
cultivars).