Groen!
Het Belgische systeem van bedrijfswagens kost handenvol geld
door Annemie Maes (Brussels parlementslid) op 8 december 2010 in "Mobiliteit
en verkeersveiligheid"
Een snelle blik op de Brusselse ring in de ochtendfile of in de talloze
bedrijfsparkings maken het duidelijk: er rijden veel bedrijfswagens
rond in België, zeer veel bedrijfswagens. Het is bijwijlen hallucinant:
bijna 1 op 2 nieuwe inschrijvingen zijn ondertussen bedrijfswagens. In
de recente mobiliteitsstudie over de Brusselse Ring stelt men vast dat
het aandeel bedrijfswagens in het Brussels gewest 4 keer hoger ligt dan
in de rest van het land. Waarom zijn er nu zoveel bedrijfswagens ?
Vooreerst bestaat er het fenomeen - wat geen exclusief Belgisch
verschijnsel is- dat een bedrijfswagen een statussymbool is: menig CEO,
financieel directeur, bedrijfsleider, minister of zelfs parlementslid
kan zich eenvoudigweg niet voorstellen om zonder een (bedrijfs)wagen
door het leven te gaan. Dit zou beschouwd worden als een aantasting van
prestige en gezag.
Maar de bedrijfswagen als statussymbool is ondertussen al lang niet
meer beperkt tot deze bedrijfsleiders of CEO's. Het merendeel van de
bedrijfswagens in België wordt ondertussen als extralegaal voordeel of
als looncompensatie gegeven aan werknemers, die strikt genomen geen
voertuig nodig hebben om hun functie te kunnen uitoefenen. Afgezien van
het woon werkverkeer wordt slechts een deel van de Belgische
bedrijfsvloot echt gebruikt als professioneel voertuig. Belgische en
Nederlandse studies tonen aan dat een bedrijfswagen ongeveer 30% voor
professionele doeleinden wordt gebruikt en 70% voor
privéverplaatsingen. Indien we dit systeem van bedrijfswagen als
looncompensatie willen wijzigen moeten we de mensen die nu van dit
fiscale voordeel genieten wel iets anders bieden, anders pakken we hen
al snel een 500 euro netto in de maand af. Dat moet gecompenseerd
worden. Een soort mobiliteitskrediet, naar wens in te vullen, of een
ander fiscaal voordeel , dat ook interessant blijft voor werkgevers.
Bovendien hebben chauffeurs van bedrijfswagens ook een ander rijgedrag
dan mensen die met een eigen auto rijden, aldus het BIVV. Chauffeurs
van bedrijfswagens rijden vaker te snel , zorgen voor meer
verkeersonveiligheid, vervuilen meer en stoten meer CO2 uit.
Verder stellen mobiliteitsspecialisten telkens weer hetzelfde patroon
vast : wie een bedrijfswagen bezit, rijdt er 2,5x meer mee rond dan
met een eigen wagen. Het voertuig wordt te vaak gebruikt wanneer het
eigenlijk niet nodig is. Voor korte afstanden van 1 à 2 km wordt er
veel gemakkelijker een bedrijfswagen genomen dan dat eindje lopen of
fietsen.
En aangezien er intussen zoveel rondrijden, maakt niet meer het bezit,
maar de grootte van de bedrijfswagen het verschil. De Belgische
bedrijfswagen heeft steeds meer te kampen met overdimensionering : het
aandeel kleine stadsautootjes binnen het bedrijfswagenpark is beperkt
tot 30%. Het gaat in de regel (70%)over grote, enorm zware kolossen,
die niet in verhouding staan tot hun eigenlijk gebruik, en die enorm
veel (openbare)ruimte in beslag nemen. De "milieuvriendelijke" nieuwe
modellen - een auto is per definitie nooit milieuvriendelijk -zijn op
zich een goede zaak. Helaas wordt hun performantie volledig te niet
gedaan door alle toeters en bellen (elektronische snufjes, airco,..) en
hun afmetingen. 94% van de bedrijfswagens heeft bovendien een
dieselmotor, waardoor de concentratie fijne stofdeeltjes (ondanks
roetfilters) nog meer stijgt en we ons jaarlijkse quotum van 35
fijnstofdagen dat Europa toestaat vlotjes overschrijden. Ter
herinnering: Europa heeft België al gewaarschuwd voor het niet halen
van de fijnstofnormen. Een Europese veroordeling met een fikse boete
als gevolg is nakende. Het fiscaal motief voor massaal dieselrijden zou
dus ook dringend onder de loep moeten genomen worden.
België hoort bij de top van Europese lidstaten die het meest
bedrijfswagens bevoordelen. Maar dit heeft ook een prijskaartje:
jaarlijks verliest onze staat bijna 4 miljard euro aan fiscale
opbrengsten. Volgens een Deense studie in opdracht van de Europese
Commissie zou België enorme bedragen kunnen recupereren als het de
fiscale gunstmaatregels voor bedrijfswagens afschaft. De studie toont
aan dat België eigenlijk bedrijfswagens subsidieert ten voordele van
bedrijven en werknemers die gebruik maken van dit extralegale voordeel
a rato van 1.2 % van ons BNP, terwijl dit op Europees niveau slechts
0,5% is. België verliest zo een hoop geld waar de overheid heel wat
andere, meer noodzakelijke dingen mee zou kunnen doen. De eerder
vermelde milieukosten en de impact van de luchtverontreiniging op onze
luchtwegen zijn dan nog niet eens meegeteld.
In deze moeilijke budgettaire context is het dus misschien hoog tijd om
het roer - in dit geval kunnen we eerder over een stuur spreken -
radicaal om te gooien. Het Brusselse Iris II plan kiest voor 20% minder
autoverkeer en legt de focus op zachte weggebruikers en openbaar
vervoer. Het is hoog tijd dat België een 21^ste eeuwse visie heeft op
autobezit en autogebruik, net zoals onze buurlanden. Daarom een warme
oproep naar de regeringsonderhandelaars om dringend werk te maken van
een hervorming van het statuut van de bedrijfswagens. Het zal de
gezondheid en het milieu ten goede komen, de gevolgen van ellenlange
files voor onze economie te niet doen, grote infrastructuurwerken
zullen onnodig worden , en last but nog least, het zal jaarlijks onze
schatkist spijzen..
Contact: Annemie Maes -