---
10 procent minder files op A10 door slimme maatregelen
8 december 2010
-
Jacqueline Schermer
De doorstroming van het verkeer op de ring A10 is in de avondspits
verbeterd door slimme verkeersmaatregelen op de ringweg en de
aansluitende Amsterdamse wegen. Daarmee is voor de weggebruikers hun
reistijd korter geworden. De files zijn met tien procent afgenomen.
Dit blijkt uit een recent afgerond onderzoek van Rijkswaterstaat naar
de inzet van verkeersmaatregelen langs, op en naar de A10. Het
onderzoek van Rijkswaterstaat is - in samenspraak met - de betrokken
partners Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Stadsregio
Amsterdam tot stand gekomen.
Weggebruikers positief
Foto van file op de A10 De combinatie van het pakket aan maatregelen
dat is genomen, maakt deze aanpak een technisch hoogstandje dat uniek
is in Europa.
Weggebruikers ervaren zelf ook een betere doorstroming op de A10.
Tweederde van hen (63%) meent dat de doseerlichten (de zogenaamde
TDI's) op de toeritten naar de A10 daaraan bijdragen. Deze TDI's zijn
gekoppeld aan de Amsterdamse verkeerslichten die het dichtst bij de
toerit staan zodat het verkeer richting A10 beter kan worden geregeld.
Per saldo is voor de meeste weggebruikers de reistijd korter geworden.
Wel ervaart men de doorstroming in de avondspits groter dan in de
ochtendspits. Weggebruikers zeggen ook minder vaak in de file op de A10
te staan. Door de maatregelen is de hinder op het stedelijke wegennet,
zoals meer verkeer, sluipverkeer en wachtrijen met blokkades van
kruispunten, niet of nauwelijks toegenomen. Aan het onderzoek hebben
ongeveer 1000 weggebruikers deelgenomen.
Vervolgonderzoek
In 2011 vindt een tweede onderzoek plaats. Dan worden de
verkeerscenario's en de inzet van dynamische route-informatiepanelen in
de berm meegenomen plus alle maatregelen die met zogenoemde
verkeersregelscenario's zijn ingezet. Naar verwachting zijn deze
resultaten in de tweede helft van 2011 bekend.
---