Wetgeving voor kwaliteitsverbetering contractvervoer
08-12-2010
ANBO, Vakcentrale FNV en FNV Bondgenoten roepen de regering op
kwaliteitseisen bij aanbesteding van het contractvervoer in wetgeving
vast te leggen. Op dit moment zijn er teveel problemen voor zowel
gebruikers als werknemers in het contractvervoer. Dat is op 8 december
via een persbericht bekend gemaakt.
De organisaties hebben de voorzitters van de vaste Kamercommissies voor
Infrastructuur en Milieu en Volksgezondheid, Welzijn en Sport de
Contractvervoermeter aangeboden. Daarin staan de resultaten van een
grootschalig onderzoek door de FNV Vakcentrale, FNV Bondgenoten en
ouderbond ANBO naar de tevredenheid van gebruikers van het
contractvervoer. Uit de resultaten blijkt dat de gebruikerstevredenheid
er ten opzichte van een 0-meting door de overheid in 2009 sterk op
achteruit is gegaan. Het gemiddeld rapportcijfer is in de
Contractvervoermeter een 5,4 tegenover een 7,2 in de 0-meting.
Het beeld dat uit de enquêtes naar voren komt is dat er grote
verschillen zijn tussen gemeenten. Zon 60 procent van de respondenten
vindt de ritten onnodig lang duren, 51 procent heeft vaak of heel vaak
problemen en 46 procent van de ondervraagden is ontevreden met de
klachtenafhandeling. Dat heeft tot gevolg dat klachten vaak ook niet
gemeld worden.
De huidige situatie vinden de organisaties onacceptabel. Daarom pleiten
zij voor wettelijke verankering van de handboeken voor aanbesteding van
het contractvervoer. Die handboeken zijn opgesteld in samenwerking met
de overheid en werkgevers. Alleen zo kunnen aanbestedende gemeenten
gedwongen worden ook daadwerkelijk naar meer te kijken dan alleen de
prijs, zoals nu gebeurt.
Het onderzoek van de FNV, FNV Bondgenoten en ANBO vond plaats tussen
mei en september dit jaar. Er is op twee manieren onderzoek gedaan: via
een landelijke digitale enquête en via een regionaal afgenomen enquête
door vrijwilligers. In totaal hebben 2.592 respondenten hun mening
gegeven, 971 in de digitale en 1.621 in de lokale. Dit grote aantal
respondenten biedt een goed beeld over ervaringen van gebruikers in het
contractvervoer.
ANBO