UMC Groningen
`Openboektoetsen zijn de toekomst'
30 november 2010
Openboektoetsen te makkelijk? Studenten leren er op de lange termijn
juist meer van. Dat zegt Marjolein Heijne-Penninga, die op 8 december
promoveert op een onderzoek naar dit onderwerp.
Heijne-Penninga vergeleek openboektoetsen en geslotenboektoetsen in een
groot onderzoek onder Groningse studenten Geneeskunde. Ze ontdekte dat
openboektoetsen de studenten uiteindelijk meer grip geven op de stof,
omdat ze hen dwingen om zelf verbanden te leggen. Als iemand later iets
opdiept uit zijn geheugen komen al die verbanden naar boven, en niet
alleen dat ene losse feitje. Openboektoetsen maken kennisverwerving en
-gebruik dus efficiënter.
Het effect van openboektoetsen geldt wel alleen voor de lange termijn.
Heijne-Penninga laat zien dat studenten in de eerste drie jaar van hun
studie juist beter presteren met `stampen' voor geslotenboektoetsen.
Dat komt omdat ze dan het grote plaatje nog niet zien. Pas later valt
alles op zijn plek.
Het UMCG is de enige medische universiteit in Nederland die structureel
openboektoetsen afneemt, vanaf het eerste jaar. Heijne-Penninga vindt
dat meer universiteiten dit voorbeeld moeten volgen. Er zit zelfs niets
anders op, zegt ze. "Er komt steeds meer kennis, je kunt niet
verwachten dat een student dat allemaal onthoudt. Dat is ook niet
wenselijk, want de kennis verandert voortdurend. Openboektoetsen zijn
de toekomst."
Diep leren
Openboektoetsen zetten studenten volgens de theorie aan tot `diep
leren'. Ze krijgen inzicht in de stof door samenvattingen te maken en
andere literatuur te raadplegen. Heijne-Penninga ontdekte dat dit er
bij de Groningse studenten nogal eens bij inschiet. Volgens haar is dat
simpel te verklaren: de openboektentamens duren te lang. Dat maakt
studenten lui. Ze weten dat ze genoeg tijd hebben om tijdens het
tentamen alles op te zoeken.
Een andere uitkomst van het onderzoek van Heijne-Penninga is dat
openboektoetsen even moeilijk zijn als geslotenboektoetsen. Ook is de
kwaliteit vergelijkbaar.
Curriculum vitae
Marjolein Heijne-Penninga (Terheijden, 1980) is onderwijsconsulent bij
het Onderwijsinstituut van de RUG/UMCG. Ze deed haar promotieonderzoek
bij het Centrum voor Innovatie en Onderzoek van Medisch Onderwijs
(CIOMO) van het UMCG en binnen de onderzoeksschool SHARE. De titel van
haar proefschrift is `Open-book tests assessed: quality, learning
behaviour, test time and performance'.
Promotie: 8 december 2010