Gratis Openbaar vervoer voor 65-plus
Sinds mei 2009 is het voor Capelse 65 plussers mogelijk om gratis te reizen
met het openbaar vervoer. De gemeente heeft besloten dat ook in 2011 alle
Capelse 65 plussers gratis gebruik kunnen blijven maken van de trams, metro's
en bussen van de RET (uitgezonderd BOBbus en de Fast Ferry). Dit geldt tevens
voor RandstadRail / metrolijn E op het traject Rotterdam tot en met
Berkel-Westpolder.
Sinds mei 2009 is het voor Capelse 65 plussers mogelijk om gratis te
reizen met het openbaar vervoer. De gemeente heeft besloten dat ook in
2011 alle Capelse 65 plussers gratis gebruik kunnen blijven maken van
de trams, metro's en bussen van de RET (uitgezonderd BOBbus en de Fast
Ferry). Dit geldt tevens voor RandstadRail / metrolijn E op het traject
Rotterdam tot en met Berkel-Westpolder. Bent u 65 jaar of ouder? Dan
kunt u doordeweeks vanaf 9.00 uur 's ochtends gratis reizen en in het
weekend en op feestdagen de gehele dag.
Hoe kunt u gebruik maken van het gratis reizen in het gehele jaar 2011?
Wat u moet doen om gebruik te maken van het gratis openbaar vervoer
hangt af van een aantal zaken. 65 plussers hebben hierover begin
december een brief ontvangen.
U bent al deelnemer van gratis openbaar vervoer tot en met 31 december
2010
U hoeft niets te doen. Het gratis-reizen-abonnement op uw OV-chipkaart
wordt automatisch verlengd tot en met 31 december 2011. Wel is het
belangrijk dat u van uw huidige OV-chipkaart gebruik blijft maken.
U hebt al een persoonlijke OV-chipkaart met pasfoto, maar u bent geen
deelnemer van het gratis openbaar vervoer
U kunt bij de RET terecht. U gaat dan met uw persoonlijke OV-chipkaart
en de brief die u van de gemeente ontvangen hebt naar de RET
servicewinkel of naar één van RET Servicepunten. De loketmedewerker zet
het gratis-reizen-abonnement op uw OV-chipkaart tegen inlevering van de
brief. Hierna kunt u direct gratis reizen.
U hebt nog geen persoonlijke OV-chipkaart met pasfoto
U kunt op vertoon van de door u ontvangen brief een RET
aanvraagformulier voor de persoonlijke OV-chipkaart ophalen bij de RET
Servicewinkel of één van de RET Servicepunten. U kunt ook bellen met
0900-5006010 (10 cent per minuut) om het formulier op te laten sturen.
U krijgt na verzending van het door u ingevulde aanvraagformulier met
een pasfoto de OV-chipkaart met het gratis-reizen abonnement binnen
vier weken thuisgestuurd. Hoe sneller u het formulier invult en
verzendt, hoe sneller u gratis kunt reizen.
U hebt al een jaarabonnement
Als u al een jaarabonnement bij de RET hebt gekocht dat in 2011 geldig
is, kunt u deze zonder kosten voortijdig beëindigen in de RET
servicewinkel. De vooruitbetaalde abonnementskosten ontvangt u dan
terug.
Zorg voor voldoende saldo op de OV-chipkaart
Wanneer u met een andere vervoerder reist of op werkdagen vóór 9.00 met
de RET, dan
reist u niet gratis. Zorg dan voor voldoende saldo of een ander
reisproduct op de OV-chipkaart.
U kunt uw kaart opladen bij de automaten op de metrostations of de
Servicepunten van de RET.
Let op: als u geen saldo op uw OV-chipkaart hebt staan en bijvoorbeeld
toch een keer vóór 9.00 uur reist, kan uw kaart geblokkeerd raken.
Zorg dus dat er voor de zekerheid altijd saldo op uw OV-chipkaart
staat.
In- en uitchecken
Let op: ook al reist u gratis u moet wel altijd in- en uitchecken ook
in de tram en de bus.
Meer informatie
Op de webpagina OV 65 plus op deze website vindt u onder meer een lijst
met veel gestelde vragen. Voor overige vragen kunt u contact opnemen
met het informatienummer van de RET: 0900 - 5006010 (10 cent per
minuut).
RET Servicewinkel
Laan op Zuid 2 - Rotterdam (met extra personeel en wachtruimte)
Openingstijden:
maandag t/m vrijdag : 09.00 -18.30 uur op koopavond tot 21.00 uur
zaterdag: 09.00 - 17.00 uur
zondag: 12.00 - 17.00 uur
RET Servicepunten
Metrostations: Centraal Station, Beurs, Zuidplein, Spijkenisse Centrum
en Capelsebrug .
Openingstijden Capelsebrug:
maandag t/m vrijdag : 07.00 -18.30 uur
zaterdag: 08.00 - 17.30 uur
zondag: 09.00 - 11.00 en 11.30 - 16.15 uur
Gemeente Capelle a/d IJssel