Overijsselse werelprimeur: composieten kiepbare laadbak
6 december 2010
Een groep Overijsselse bedrijven heeft een wereldprimeur met de
ontwikkeling van een lichtgewicht composieten kiepbare laadbak voor de
transportsector. De nieuwe unieke kiepbare laadbak, ook wel kipper
genoemd, is de helft lichter, sterker en veel energiezuiniger en
stiller dan de huidige metalen kipper. Verschillende transportbedrijven
hebben al belangstelling voor de vinding.
Wereldprimeur uit Overijssel
De nieuwe lichtgewicht composieten laadbak kan de huidige metalen
kipper op termijn grotendeels vervangen. Voordeel van de duurzame,
lichtere en sterkere kipper is dat er twee ton aan extra lading op mee
kan. De kipper is bovendien dankzij het composiet materiaal van TenCate
bestand tegen hoge temperaturen van circa 180 graden Celsius en
verbruikt leeg tijdens het transport veel minder brandstof dan
voertuigen met de bestaande metalen variant.
De ontwikkelde kipper is een zeer groot exemplaar voor een
vrachtwagenopbouw, van 6,5 meter lengte, 2,5 meter breedte en circa 2
meter hoogte. Een tweede versie voor een trailer met een lengte van 9
meter is op komst. De laadbak zal worden ingezet voor het transport van
los te storten producten, zoals asfalt, grind, slib, zand, gebroken
puin, landbouwgewassen, diervoer, bedrijfsafval en (warm) asfalt.
De kipper wordt wereldkundig gemaakt tijdens de eindejaarslunch van
Kennispoort Regio Zwolle op vrijdag 10 december van 11.30 tot 14.00
uur. Ondernemer Martin Luinstra laat dan zien hoe hij de kunststof
laadbak samen met het consortium heeft ontwikkeld. Op ludieke wijze
stelt hij het eerste prototype voor.
Composietgebruik en schaarcylinder
De kipper is opgebouwd uit lagen van verschillende (isolerende)
composieten van TenCate. Composieten zijn met vezel versterkte
kunststoffen die wel vier tot zes keer sterker zijn dan bestaande
metalen materialen. Met slim construeren valt er met dit materiaal een
aanzienlijke gewichtsafname te realiseren. Dit was ook een doel van het
project.
Composieten worden wel `het materiaal van de toekomst' genoemd.
Essentieel in deze productietechniek was de verbindingstechniek tussen
de verschillende materialen, zodat aan alle producteisen werd voldaan.
Het samenwerkingsverband heeft ook een verbeterde kieptechniek
ontwikkeld. Bij de ontwikkeling heeft men zich toegelegd op een nieuwe
schaarcylinder waardoor het zwaartepunt van de kipper verder naar voren
wordt verplaatst. Hierdoor ontstaat een optimale as-lastverdeling. Het
consortium wil de nieuwe kipper snel seriematig gaan produceren.
Belangstelling
Onder meer Volvo Trucks en GS Meppel hebben al belangstelling getoond
voor de nieuwe kipper. Daarnaast is er vanuit Duitsland concrete
interesse.
Participanten
De provincie Overijssel heeft het samenwerkingsverband ondersteund met
subsidie voor het onderzoek en de ontwikkeling van deze vernieuwende
kipper.
Alle deelnemers aan het project Kunststof Kipper zijn:
* Kooiker Bedrijfswagenspuiterij en Carrosserie te Rouveen;
* Roelofs Kipper te Rouveen;
* TenCate Advanced Composites te Nijverdal, ontwikkelaar en producent
van composiet materialen;
* Norma MPM te Hengelo, complexe mechatronische modules;
* CTC (Composite Technology Centre) te Hengelo, kenniscentrum voor
composieten;
* De Sprong Metaal te Nieuwleusen, mallenbouw;
* ThermoPlastic composite Research Centre (TPRC) te Enschede,
onderzoekscentrum composieten;
* STODT te Hengelo, kenniscentrum voor metaal- en
kunststofverwerkende industrie;
* Hogeschool Windesheim te Zwolle, lectoraat Kunststof Technologie;
* Universiteit Twente te Enschede, faculteit Construerende Technische
Wetenschappen.
Dit project is opgezet met hulp van Kennispoort Regio Zwolle,
Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland (Oost NV) en de Provincie
Overijssel.
Provincie Overijssel