Gemeente Berkelland
`de portemonnee van Berkelland'?
Hoe zit het met `de portemonnee van Berkelland'?
`Uitgaven zijn voor het grootste deel verplicht...'
U leest het regelmatig in de krant: Berkelland komt geld tekort. We
moeten bezuinigen. Allerlei financiële termen vliegen u om de oren:
begroting, uitkering uit het gemeentefonds, reservepositie.... Elk jaar
betaalt u voor een deel mee aan de Berkellandse samenleving: Er glijdt
een belastingaanslag in uw brievenbus. Maar hoe zit dat nu precies met
die portemonnee van Berkelland? Hoe ziet het huishoudboekje van de
gemeente er uit?
Deze weken willen we in een serie artikelen in BerkelBericht
vragenderwijs uitleggen hoe het zit met de inkomsten en uitgaven van de
gemeente Berkelland. De afgelopen weken ging het over de
begrotingsbehandeling in het algemeen, de begroting 2011 in het
bijzonder (inclusief diverse bezuinigingsvoorstellen), de inkomsten en
de reserves van de gemeente. Deze keer hebben we het over de uitgaven
van de gemeente.
Hoeveel geeft de gemeente jaarlijks uit?
Op de begroting van de gemeente Berkelland voor 2011 staat 91 miljoen
euro aan inkomsten en uitgaven. In de bestaande uitgaven moet de
komende vier jaar 8,3 miljoen worden bezuinigd.
Waar wordt het geld aan besteed?
WWB/WSW
22,5 miljoen
De werkloosheidsuitkeringen (Wet Werk en Bijstand) en de kosten voor de
Hamelandmedewerkers (Wet Sociale Werkvoorziening) is de grootste
uitgavenpost op de gemeentelijke begroting.
Salarissen
18 miljoen
De 275 medewerkers (functie-eenheden, `fte's') van de gemeente, van
baliemedewerker tot plantsoenmedewerker en van brandweerman (m/v) tot
griffiemedewerker, verrichten heel veel verschillende werkzaamheden. Je
kunt dan bijvoorbeeld denken aan: het verstrekken van paspoorten en
rijbewijzen, het in stand houden van schoolgebouwen en riolen, het
regelen van het ophalen van huisvuil, het uitbrengen van dit
BerkelBericht, het ondersteunen van burgemeester en wethouders en de
gemeenteraad etc. Er waren 330 fte's voordat Berkelland in 2005 van
start ging. Het zijn er nu dus 275 en over vier jaar daalt dat aantal
verder tot 255.
`Rente en
afschrijving' 7
miljoen
Net zoals thuis met een hypotheek als u een koophuis heeft, schrijft de
gemeente ook allerlei onroerend goed af. Bijvoorbeeld sportcomplexen,
gebouwen en dergelijke. De gemeente stoot steeds meer van dit soort
gebouwen en dergelijke af, bijvoorbeeld als het gaat om de
privatisering van de sportaccommodaties. Ook dit bedrag zal de komende
jaren dus omlaag gaan.
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) 6,5 miljoen
Uitvoering van deze wet is heel belangrijk voor gehandicapten en
ouderen. Allerlei hulp aan huis en hulpmiddelen (rolstoelen een
dergelijke) worden hiervan betaald.
Onderhoud
wegen 5,5
miljoen
Berkelland is 26.000 ha groot. Er zijn dus veel gemeentelijke wegen
(met een lengte van ongeveer 800 km!) te onderhouden. Daarbij letten we
zeker ook op de veiligheid. Via de zogenaamde `wegcategorisering'
stellen we steeds meer 30-km (bebouwde kom) en 60 km (buitengebied)
zones in. De aangepaste inrichting die hiervoor nodig is nemen we mee
met wegonderhoud dat we toch al zouden doen.
Subsidies
5,5 miljoen
Hier vallen onder andere de muziekschool, de bibliotheek, de
sportsubsidies en het sociaal cultureel werk (Betula) onder. Op deze
post moet de komende vier jaar 2,4 miljoen worden bezuinigd.
Riolering
5 miljoen
` Je ziet het niet, maar het is er wel'. Door ons enorme buitengebied
hebben we onder andere bijna 900 km rioolbuis, 1765 pompputten en
14.245 straat- en trottoirkolken in onderhoud. Hier is veel geld mee
gemoeid. De afgelopen jaren liepen de kosten door de aanleg van
riolering in het buitengebied en het saneren van `overstorten' fors op.
Door goede afspraken met het waterschap Rijn en IJssel, die toeziet op
het voldoen aan de op dit punt geldende milieueisen, gaan de kosten
niet verder omhoog.
Onderhoud
4,5 miljoen
Denk aan het onderhoud van gebouwen en sportaccommodaties. Omdat we
onder andere sportaccommodaties afstoten, gaat dit bedrag de komende
jaren ook naar beneden.
Afval
3 miljoen
Vooral het huisvuil, maar ook de bijdrage aan `Kringloop Aktief' valt
hier onder. Om het te bekostigen betalen we allemaal
afvalstoffenheffing.
Onderwijs
2 miljoen
Dit zijn vooral kosten voor het beheer van de gebouwen.
Gemeenschappelijke regelingen 2
miljoen
Het gaat dan vooral om de veiligheidsregio, de GGD en de regio
Achterhoek. Hierop willen we de komende jaren 350.000 bezuinigen.
Overig
9,5 miljoen
Dan blijven er nog vele `losse bedragen' over als: de kosten voor
burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, communicatie, juridische
zaken en dergelijke.
En daarmee is dan ook de 91 miljoen compleet.
Verschil in karakter tussen begrotingsposten
De onderwerpen op de gemeentebegroting zijn heel uiteenlopend van
karakter.
Maar er is nóg een verschil. Heel veel uitgaven zijn verplicht. Een
aantal andere niet. Het verstrekken van uitkeringen, het onderhouden
van wegen, het in stand houden van schoolgebouwen zijn taken die zijn
opgelegd door de rijksoverheid. Je kunt zeggen dat zo'n 73 miljoen
verplichte uitgaven zijn. Over ongeveer 18 miljoen kan de gemeenteraad
zelf beslissen. Maar dan nog zijn er allerlei verplichtingen. Je kunt
het verstrekken van subsidie bijvoorbeeld niet van het ene op het
andere moment stoppen. Het duurt dus vaak een tijdje om grotere
veranderingen in deze uitgaven aan te brengen.