Het laatste kunstwerk van Mina Wu
6-12-2010
Witte bloemen sieren het metselwerk van enkele gevels van de nieuwe woningen
van Het Plateel in Purmerend
Oplevering 144 koop- en huurwoningen Het Plateel in Purmerend
Witte bloemen sieren het metselwerk van enkele gevels aan de Wagenweg
van de nieuwbouwwijk Het Plateel in Purmerend. In 2007 werkte de
Taiwanese Mina Wu (1976-2009) met M3H architecten aan het ontwerp, het
laatst uitgevoerde ontwerp van deze talentvolle ontwerper. Over het
werk van Mina Wu heeft Ymere een boek gemaakt met bijdragen van Louise
Schouwenberg en Dirk van Weelden.
Op woensdag 1 december 2010 is Het Plateel in Purmerend opgeleverd en
gedenken bewoners, vrienden en bekenden Mina Wu.
Tegelijkertijd is het boek gepresenteerd en ontvangen ontwerper Gijs
Bakker, oud-docent van Mina aan de Design Academy Eindhoven en
wethouders gemeente Purmerend Roald Helm en Hans Krieger de eerste
exemplaren.
Jugendstil in Mangastyle
Het nieuwe woongebied Het Plateel is ontworpen door vier
architectenbureaus: ANA Architecten, Geusebroek Stefanova
Architectenbureau, Inbo en M3H architecten. De architectuur refereert
aan eeuwenoude ambachtelijke kwaliteit met de kenmerkende sfeer en
vertrouwdheid van de negentiende eeuwse buurten.
De naam van de wijk verwijst naar de plateelbakkerijen die rond 1900 in
Purmerend en omgeving waren gevestigd. Het Purmerends Jugendstil
aardewerk uit die tijd wordt gekenmerkt door bont gekleurde en lineair
grafische voorstellingen, van vooral bloemmotieven. De decoratieve en
innovatieve aspecten van dit keramiek vormden het uitgangspunt in de
keuze voor een ontwerper die door een kunsttoepassing een relatie met
die geschiedenis zou creëren.
Het werk van Mina Wu sluit daar goed bij aan en heeft zelfs in de
thematiek (bloemen, natuur) overeenkomsten met Jugendstil. In 2007
kreeg Ming-Lun Wu, bekend onder de naam Mina Wu, van woningcorporatie
Ymere de opdracht een ontwerp te maken. Geïnspireerd door de Jugendstil
motieven, besloot Wu tekeningen van bloemen op de gevels aan te
brengen.
Na overleg met de architect stelde ze voor om bakstenen te gebruiken om
mee te tekenen. In de donkere bakstenen onderlaag moest met een lichte
steen een tekening worden aangebracht. Niet zozeer als mozaïek, maar
eerder verwijzend naar pixels in digitale beelden. Zo is een tijdloos
motief ontstaan, uitgevoerd in een hedendaagse stijl.
Minafication
Mina Wu slaagde er in haar korte carrière in om menig sieraad, object,
textiel, stukje muur te minaficeren: Het wordt daardoor een beetje van
mij. Ik laat zien wie ik ben en laat een deel van mijn identiteit
achter. Of beter, ik laat mijn zoektocht zien naar identiteit.
Louise Schouwenberg schrijft: Allereerst wilde ze uitdrukking geven aan
de dingen die haar bezighielden, in de hoop dat anderen zich daarmee
konden identificeren. Tegelijkertijd hoopte ze met interventies in
bestaande, doodnormale dingen, dat mensen méér oog zouden krijgen voor
het kleine, de dingen waar we meestal aan voorbij lopen maar die het
verdienen om gekoesterd te worden. Goed design moest volgens haar
aansluiten bij het leven van alledag, bij al die dingen die constant om
ons heen zijn.
Kunstopdracht
Uitgangspunt bij de kunstopdrachten van Ymere is de binding die
bewoners en omwonenden hebben met hun woning en hun buurt. Door te
investeren in goede architectuur en in beeldende kunst investeert Ymere
in de kwaliteit én identiteit van de woonomgeving. Het ontwerp van Mina
Wu zal blijvend kwaliteit aan Het Plateel toevoegen. En zo blijft zij
door het lange leven van haar ontwerpen minstens even zo lang van
betekenis.
Woningcorporatie Ymere